Tuesday 9 May 2017

ANTARA JUS BUAH DAN BUAH YANG DIMAKAN SECARA TERUS MANA LAGI BAIK?


"Rakyat Malaysia sebenarnya kurang suka makan buah dan sayur"

Hurm.. korang rasa? Pendapat Hsna plak rakyat Malaysia bukan tak suka tapi kurang disiplin untuk konsisten makan buah dan sayuran. Kan?
Satu-satu jenis buah pun boleh tahan mahal jugak hagenyee compare dengan jajang. Still pilihan di tangan masing-masing.

Tapi tak semua orang suka jus buah kan? Dan tak semua jugak suka makan buah atau sayur macam tu je? Macam Hsna tak gemar sangat jus buah dan lebih prefer makan buah yang dimakan terus.. senang pun senang takyah kena blender ke apa ke..

Tapi korang pernah terfikir tak antara ambil buah atau sayuran yang dibuat jus dan yang dimakan secara terus mana lagi baik? Agak-agak korang la?

Kalau ikut logik Hsna plak suppose yang dimakan secara terus la lebih baik kan? Of course la sebab keaslian manfaat sayuran dan buahan tu lebih ori…

Kan~~~~~~~~

Alahhh ikut logik kita memang semua baik tapi wait naaaa Hsna boleh bagi bukti sekali tau kenapa logiknya Hsna cakap makan buahan dan sayuran secara direk lebih baik. 

Brigitte Zeitlin seorang pakar gangguan pencernaan, diabetes, pengurusan berat badan dan nutrisi wanita menjelaskan buah-buahan dan sayuran yang digunakan atau yang dibuat jus tidak memiliki khasiat yang sama dengan sayuran dan bahan yang dikunyah secara langsung dalam mulut.

Kerana jus menghancurkan serat sayuran atau buahan.

Sedangkan serat diperlukan untuk membantu kita merasa lebih kenyang dengan sihat, kesihatan usus terjaga, membantu mengatur gula dalam darah, melawan penyakit konik seperti kanser dan diabetes dan jugak bantu mentenkan berat badan yang ideal dan sihat.

see~~~ beza tu makan bila dibuat jus dengan makan camtu je.. dalam proses detox pun Hsna memang prefer makan direk je buah dan sayur... senang dan sedap.. dan memang tak suka sangat bila dibuat jus ke shake ke smoothie ke..rasa ori buah dan sayur dah macam bercampur aduk je.. tapi both cara ok je ekceli..follow aje mana yang korang prefer asalkan korang makan je buah dan sayur tu..kalau boleh amal secara konsisten lagi better.

Salam sayang 









10 comments:

  1. btl tuh akak pun setuju jgk... msti lbh tinggi khasiat bila mkn buah tu trs dari yg dh dijadikan jus... lagi2 yg dh di kotak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah betul tu...klu yang dikotakkan konfem2 dah ditambah gula/perasa bagai..

      Delete
  2. Siqah setuju jugak. Lebih suka makan buah yang direct dari buah. Bukan jus. Kadang2 teringin bolehlah minum jus jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela kadang2 tu teringin tu ada jgk..both ok sebenarnya

      Delete
  3. hari ru siap beli blender wat jus buah kononnya..huhu sekejap je semangat tu hilanh entah kenapa..skrg bila duk dgn mak..alahai keje asyik makan nasi je..huhu...especially weekend.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..semangat tu beli blender.. seru semangat tu balik cepat2 sebelum ilang terus...kkk
      mak masak memang laaa...diet ilang ke dasar laut paling dalam la jawabnya...rugi tak makan kan~~sedap tuuu

      Delete

Iklan