Sunday, 20 December 2020

RAHSIA REZEKI MENGALIR DERAS

 

Wahai anak Adam, rezeki ada dua jenis.

•Rezeki yang kamu cari
•Rezeki yang mencari kamu

Maka sekalipun kamu tidak pergi kepadanya, rezeki itu tetap datang kepadamu.

Maka usahlah kamu bebankan rasa bimbang untuk hidup setahun sekaligus dengan kebimbangan hidup sehari

Hendaklah kamu rasa cukup setiap hari dengan apa yang kamu dapati pada hari itu. Kerana seandainya kamu benar-benar akan hidup setahun lagi, nescaya Allah akan berikan kepadamu pada setiap hari rezeki yang sudah diperuntukkan.

Andai kata pula umur kamu tidak sampai setahun,lalu buat apa kamu sibuk fikirkan tentang rezeki yang bukan menjadi milikmu. Sekali-kali kamu tidak akan dapat mendahului rezekimu.

Ali bin Abi Talib

Sunday, 22 November 2020

NABI SULAIMAN MEMOHON KEPADA ALLAH UNTUK MEMENJARAKAN IBLIS

Seperti yang diketahui, Nabi Sulaiman adalah raja yang agung dan memiliki kerajaan yang besar sekali. Wilayah kekuasaannya sangat luas dan banyak musuh yang tunduk kepadanya dari berbagai golongan, dari golongan manusia, binatang, jin, bahkan iblis. Suatu ketika, Nabi Sulaiman memohon kepada Allah untuk menangkap iblis dan memenjarakannya.

"Ya Allah, Engkau telah menundukkan padaku manusia, jin, binatang buas, burung-burung, dan para malaikat. Ya Allah aku ingin menangkap dan memenjarakan iblis, merantai serta mengikatnya, sehingga manusia tidak berbuat dosa dan maksiat lagi."

Namun, permintaan ini pun tidak langsung dikabulkan oleh Sang Pencipta. Allah mewahyukan kepada Nabi Sulaiman, bahwa tidak ada baiknya jika iblis ditangkap atau dibinasakan.  "Wahai Sulaiman, tidak ada baiknya jika iblis ditangkap."

Tapi Nabi Sulaiman tetap memohon,  
"Ya Allah, keberadaan mahkluk terkutuk ini tidak ada kebaikan didalamnya."
Allah berfirman, 
"Jika iblis ditangkap maka banyak pekerjaan manusia yang akan ditinggalkan." 

Nabi Sulaiman berkata, 
"Ya Allah, Aku ingin menangkap mahluk terkutuk ini selama beberapa hari saja."
Allah menjawab, 
"Bismillah (dengan menyebut nama Nama Allah), tangkaplah iblis"

Kemudian Nabi Sulaiman menangkap iblis, mengikat dan memenjarakannya. Meski Nabi Sulaiman seorang raja yang agung, dalam memenuhi kebutuhan rumah tangganya beliau lebih memilih makan dari hasil jerih payahnya sendiri dengan bekerja. Menurut riwayat, tiap hari dapur kerajaan Nabi Sulaiman memasak 4,000 unta, 5,000 sapi, dan 6,000 kambing. Makanan itu dibagikan kepada masyarakat dan anggota kerajaan. Nabi Sulaiman adalah pemimpin yang sederhana, beliau selalu makan dari hasil usahanya sendiri dari berjualan tas. Setelah para iblis ditangkap, pada suatu pagi Nabi Sulaiman mengutus pekerjanya untuk menjual tas-tas buatannya ke pasar. Namun ternyata pasar tutup semua dan tidak ada yang berjualan. Lalu mereka memberitahukan hal itu kepada Nabi Sulaiman. 

Nabi Sulaiman bertanya, "Apa yang telah terjadi?"
Pekerjanya menjawab, "Kami tidak tahu." 



Maka pada malam itu Nabi Sulaiman tidak makan dan hanya minum air saja. Hari berikutnya, anak buah Nabi Sulaiman kembali menuju pasar hendak menjual tas-tas produksi Nabi Sulaiman. Ternyata kembali mereka mendapati pasar masih sepi seperti kemarin. Pasar masih tutup, orang-orang menuju kuburan mengingat kematian, menangis dan meratap. Mereka sibuk mempersiapkan bekal menuju ke akhirat tanpa memperdulikan lagi keindahan duniawi. Nabi Sulaiman hairan dengan sikap yang masyarakat seperti itu lalu bertanya kepada Allah. 

"Ya Allah, apa yang sebenarnya telah terjadi? Kenapa orang-orang tidak bekerja mencari nafkah ?"

Lalu, Allah mewahyukan kepada Nabi Sulaiman,  
"Wahai Sulaiman, engkau telah menangkap para iblis sehingga akibatnya manusia tidak bergairah bekerja mencari nafkah. Bukankah sebelumnya telah Aku katakan kepadamu bahwa menangkap iblis tidak mendatangkan kebaikan."

Setelah mendapat jawaban dari Allah, maka Nabi Sulaiman segera melepaskan iblis dari penjara. Keesokan harinya, orang-orang kembali ke pasar, mereka membuka kiosnya masing-masing. Orang-orang kembali bersemangat bekerja mencari harta dunia untuk makan dan memenuhi kebutuhannya. Dari cerita tersebut, berarti kita tidak boleh berprasangka buruk terhadap ciptaan Allah meskipun kita anggap jahat, tidak berguna bahkan menimbulkan masalah. Sebab Allah Maha Tahu atas apa yang Dia ciptakan.


Copy & paste dari sumber @muhammad_khalil_88

Monday, 16 November 2020

LELAKI BUTA YANG DI HANTAR PERGI KE MASJID OLEH IBLIS

Dialah Abdullah bin Umar bin Syuraih. Karena ia buta sejak lahir, orang-orang memanggilnya Abdullah bin Umi Maktum. Ia tergolong sebagai pemeluk Islam golongan pertama. Abdullah turut menanggung siksaan dan penganiayaan dari kaum Quraisy. Namun, kekuatan imannya serta kecintaannya kepada Allah dan Rasul-Nya lebih agung sehingga ia tidak pernah menyerah sekalipun siksaan kaum Quraisy kepadanya begitu sadis. Di balik kebutaannya, Abdullah tetap rajin memanfaatkan waktunya untuk menimba ilmu tentang Islam. Bahkan sekalipun ia buta, ia tidak pernah meninggalkan shalat berjama’ah di Masjid.


Hingga tiba pada suatu waktu, Abdullah datang menemui. Rasulullah
.la ingin meminta izin pada beliau untuk tidak menghadiri jamaah shalat Subuh lantaran tidak ada yang menuntunnya ke masjid. 

“Wahai Rasulullah, bolehkah aku meminta keringanan untuk tidak mengikuti jamaah shalat Subuh?” tanyanya.

“Apakah engkau mendengar azan?” tanya Rasulullah balik.

“Ya.”

“Jika begitu, tidak ada alasan bagimu untuk meninggalkan shalat jamaah.”

Abdullah tidak berkomentar apapun. Ia menurut atas apa yang telah diperintahkan oleh Rasulullah. Bahkan la berjanji dalam hati untuk istiqamah datang ke masjid untuk berjamaah shalat Subuh. Selang beberapa saat berjalan, Abdullah tersandung batu. Ia jatuh tersungkur dan kepalanya kena batu. Darah pun mengalir. Abdullah segera mengusapnya dan berjalan kembali. Rasa perih akibat luka bukanlah penghalang baginya untuk ikut shalat berjamaah.

 “Hai, Paman, engkau hendak ke mana?” tiba-tiba seseorang menyapanya.

“Aku hendak ke masjid,” jawab Abdullah.

“Maukah engkau aku antar, Paman? Aku akan menungguimu dan mengantarmu pulang nanti.”

“Terima kasih. Engkau baik sekali,” jawab Abdullah senang.

Ia bersyukur karena Allah it mengirimkan penolong baginya. Ternyata, bukan hari itu saja orang itu menolong Abdullah. Setiap hari ia selalu datang untuk menuntun Abdullah menuju masjid. Ia menunggui Abdullah dengan sabar hingga selesai shalat, lalu menuntunnya pulang. Abdullah sangat gembira karena ada seorang lelaki budiman yang bermurah hati menolongnya tanpa imbalan. Namun anehnya, laki-laki itu tidak pernah memberitahukan siapa namanya. Setiap kali Abdullah bertanya, ia selalu mengelak. Hingga pada suatu hari, Abdullah benar-benar ingin tahu siapakah laki-laki baik hati yang telah menolongnya.

“Siapakah namamu, wahai Fulan?” tanya Abdullah.
“Paman tidak perlu tahu namaku,” jawabnya.
“Jika begitu, jangan menolongku lagi. Aku tidak mau ditolong oleh orang yang tidak aku ketahui namanya,” kata Abdullah.
Mendengar jawaban Abdullah, orang itu tampak bingung. la ingin menuntun Abdullah setiap hari.
“Baiklah, aku katakan siapa aku. Sebenarnya aku adalah iblis,” sahut lelaki itu.
“Untuk apa engkau menolongku? Bukankah pekerjaanmu adalah menghalangi kebaikan?” tanya Abdullah.
“Masih ingatkah engkau saat pergi ke masjid lalu engkau tersandung batu dan berdarah?” tanya iblis.
“Ya, aku masih ingat,” jawab Abdullah.
“Aku mendengar malaikat mengatakan bahwa separuh dosamu telah diampuni karenanya. Aku tidak mau engkau terjatuh lagi hingga habislah dosamu diampuni semuanya.” 

Abdullah terkejut. Rupanya lelaki budiman yang menolongnya adalah iblis yang tak rela dosa-dosanya diampuni semuanya. Itulah iblis, tidak pernah senang hamba Allah mendapatkan ampunannya. 

Sunday, 18 October 2020

! يَا رَسُول ٱللَّٰه‎


 


Tak pernah bertemu tapi rindu sentiasa menyapa, untukmu Ya Rasul Allah Muhammad Kerana pertemuan bukanlah syarat cinta !


اَللهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى مَوْلاَنَا مٌحَمَّدٍ

 وَعَلَى آلِهِ فِي كٌكِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَمَا وَسِعَهُ عِلْمُ اللهِ


Hai Tuhanku, beri rahmat oleh-Mu dan beri selamat oleh-Mu dan beri berkat oleh-Mu atas tuan kami Nabi Muhammad S.A.W dan atas ahlinya pada tiap-tiap pandangan mata dan nafas sebanyak yang meliputi  ilmu Allah.

 



Wednesday, 7 October 2020

! الله


 




"Ingatlah jika sekiranya kebajikan yang dilimpahi Allah kepada Adam, kesucian Malaikat Jibril, kemulian Ibrahim, rindu dendam Nabi Musa dan cinta Nabi Muhammad SAW dikurniakan kepadamu, maka janganlah kamu suka, kerana semuanya itu adalah hijab. Carilah Dia dari Dia sahaja maka yang lain itu semuanya kamu dapat" - Abu Yazid


🌹Hatimu itu rumah Allah. Jangan biar yang lain duduk di dalamnya selain Allah.

Thursday, 1 October 2020

ADA REZEKI DALAM ISTIGHFARMU !

 






 Kita yakin rezeki Allah itu banyak tapi kenapa kita rasa sedikit ?
Kita sedar rezeki Allah itu mudah tapi kenapa kita rasa susah ?
Kita tahu rezeki Allah itu luas tapi kenapa kita rasa sempit ?

Kerana dosa menggungung, istighfar jarang-jarang !

أستغفر الله العظيم

 

Thursday, 24 September 2020

PASSWORD REZEKI













Rezeki hanya akan datang kerana pertolongan Allah buat hati yang tenang. Dan hati hanya akan tenang bila kita bergantung kepada Sang Pemilik Rezeki serta yakin denganNya sepenuh hatimu tanpa sedikitpun ada ragu. Sesungguhnya
ikhtiar itu upaya manusia, rezeki adalah ketetapan Allah!

Monday, 24 August 2020

SYUKUR

 

 

 

 Sayidina Ali pernah berpesan ;

Sesungguhnya nikmat bertalian dengan kesyukuran. 

Kesyukuran pula bertalian dengan pertambahan. 

Kesyukuran dan pertambahan selalu seiring. 

Maka tidak akan terputus pertambahan daripada Allah sehinggalah terhenti kesyukuran daripada hamba.

 
•Riwayat al-Baihaqi •

Monday, 13 April 2020

TURUNKAN BERAT BADAN DENGAN PROTEIN YANG TEPAT

  

Semenjak PKP ni ramai pulak yang mengadu berat badan naik kan?Tapi itulah dah takde nak buat apa-apa sekejap sekejap masuk dapur sekejap sekejap bukak peti ais sekejap sekejap bagaikan tercari-cari sesuatu, ada la tu yang dicarinya korang apa tau..keke. Tak buat apapun saje jela nak masuk dapur nak buka peti ais nak round round rumah 😏erk?? Saje je laa kan kan. Itu tak jadi masalah laaa tapi yang jadi masalahnya walau jalan ulang kali ke dapur pun takde pulak berat badan tu turun. Padahal dah jalan tuuu boleh kira esasais jugak laa.. kan???  Kan korang??? Ke tidak ???Takpe takpe jangan gaduh-gaduh jom kita belajar cara turunkan berat badan dengan mudah dan pasti berkesan. Legooo.. 💨

Sumber utama tenaga bagi setiap sel-sel tubuh badan manusia adalah dari glukosa dalam darah. Terdapat 3 sumber glukosa dalam darah:

🔽Sumber primer ialah melalui karbohidrat.
🔽Sumber kedua adalah melalui lemak
🔽Sumber tertier adalah melalui protein.




KARBOHIDRAT
LEMAK
PROTEIN


Tujuan kita kurangkan karbohidrat sehingga tidak lebih dari 35g/hari adalah untuk membolehkan sel-sel tubuh mula menggunakan lemak yg tersimpan banyak dalam badan.

LEMAK TENAGA
KARBOHIDRAT/PROTEIN TENAGA

Sepanjang proses pertukaran sumber dari karbohidrat ke lemak, beberapa tanda akan berlaku terutama rasa lapar di mana sel-sel akan saling beri isyarat melalui impuls ke sel otak untuk membolehkan sel otak arahkan kita ambil lebih karbohidrat. Maksudnya lagi meningkat selera dan rasa nak makan. Lemak memerlukan oksigen yang banyak untuk menukarkannya kepada tenaga oleh sebab itu tubuh memerlukan air yang mencukupi supaya proses pertukaran tenaga berjalan dengan lancar tanpa gangguan kepada sistem-sistem lain didalam tubuh. Kalau tak nak minum air hirup sebanyak mungkin udara segar supaya tubuh mempunyai cukup oksigen. Kalau anda mampu la kan..tapi kualiti udara sekarang ni kebanyakan sudah tercemar kan? Lagi banyak pencemaran…lagi bahaya untuk system tubuh kita kerana ia akan menjadi toksik. Apabila lemak mula digunakan akan berlaku pembebasan tenaga.

KORANG TAU TAK?

1g lemak membakar 9 kalori berbanding 1g karbohidrat atau protein membakar 4 kalori.Macam ni nak bagi clear..bayangkan kalori tu MANUSIA yang mengangkat batu-bata. Perpecahan 1gm lemak memerlukan 9 orang untuk mengangkat batu-bata. Manakala 1gm karbohidrat/protein hanya memerlukan 4 orang. Maksudnya pembakaran lemak menggunakan lebih banyak tenaga sedangkan kita juga perlukan tenaga sepanjang hari. Malangnya tenaga kebanyakannya digunakan untuk memecahkan lemak. Jadi kita pun keep feel hungry.

Jadi apa peranan protein dalam kes ni?
Protein adalah elemen asas struktur dan fungsi dalam setiap sel badan dan terlibat dalam pelbagai interaksi metabolik. Semua sel-sel dan tisu-tisu mengandungi protein , oleh itu protein adalah penting untuk pertumbuhan dan pembaikan dan penyelenggaraan kesihatan yang baik. Protein menyediakan tubuh dengan kira-kira 10 hingga 15 % daripada tenaga pemakanan dan ia adalah sebatian yang kedua paling banyak dalam badan selepas air. Sebahagian besar ini akan menjadi otot ( 43% secara purata) manakala sebahagian lagi  di kulit ( 15%) dan darah ( 16 %). Pemecahan protein tidak memerlukan banyak tenaga malah menyimpan lebih banyak tenaga untuk aktiviti harian. Sebab itu salah satu tujuan pengambilan protein ialah untuk membekalkan tenaga.


Protein sebenarnya adalah keperluan utama bagi setiap sel untuk melakukan fungsi tertentu. Dengan bahasa mudahnya semua sel-sel kita memerlukan protein untuk wujud. Selain itu, aktiviti metabolik di seluruh badan kita memerlukan enzim untuk berfungsi dengan betul dan semua enzim ini adalah protein. Hormon, sistem pesanan saraf ( neurotransmitter ),enzim penghadaman, tenaga yang menghasilkan enzimàsemua bergantung kepada protein.

Tanpa protein fungsi tubuh akan gagal laksanakan fungsi sel secara optima. Apa itu protein? Ok ringkasnya protein ialah gabungan amino asid yang yang didapati melalui pemakanan. Terdapat kira-kira 20 asid amino yang berbeza biasanya ditemui dalam protein tumbuhan dan haiwan.  8 asid amino adalah dianggap asid amino penting kerana mereka tidak dibuat oleh badan dan oleh itu mesti diperolehi daripada makanan. 12 asid amino dibuat oleh badan dan dianggap asid amino nonessential (tidak penting). Contoh 8 asid amino yang perlu dibekalkan melalui pemakanan tambahan/suplimen.
  • Leucine
  • Isoleucine
  • Valine
  • Threonine
  • Methionine
  • Phenylalanine
  • Tryptophan
  • Lysine
Sumber protein terbaik ialah berunsurkan soya seperti tauhu dan tempe. Dan Hsna pulak prefer protein ni di ambil setiap pagi🍷 👈 click

5 sebab mengapa protein boleh menjadi punca penurunan berat badan
  • Protein membantu simpanan kalori. Dalam proses penurunan berat badan peranan protein sangat penting untuk membantu membuatkan rasa kenyang dengan lama. Kehadiran protein yang mencukupi dapat melambatkan proses pencernaan dan menjadikan seseorag itu kenyang lebih lama. Kuncinya ialah simpanan kalori dapat membantu proses penurunan badan kita lebih senang.
  • Gabungan protein dengan makanan yang kaya karbohidrat dapat memperlahankan penyerapan glukosa dari perut ke dalam darah seterusnya menghalang keinginan “asyik nak makan” , “asyik lapar je..”
  • Makanan kaya karbohidrat: “Thermic Effect of Food” atau TEF ialah tenaga yang digunakan untuk mencerna makanan kepada lebih kecil atau ia bertindak sebagai agen penyerapan. Protein mempunyai TEF yang lebih tinggi berbanding dengan karbohidrat dan lemak. Ini bermaksud pemprosesaan/pemecahan protein dalam badan sebenarnya membakar lebih banyak kalori berbanding karb dan lemak.
  • Korang tau tak? Badan kita tidak mampu membakar dan menggunakan lemak sebagai tenaga tanpa bantuan karb dan protein. Semasa dalam proses penurunan berat badan, badan akan kehilangan otot dan lemak. Oleh sebab itu protein yang mencukupi oleh tubuh umpama bertindak sebagai bahan api pembekaran lemak. Apabila lemak yang ada di bawah lapisan kulit semakin menghilang ia akan menyebabkan kulit mengeleber. Jadi  sel-sel kulit memerlukan protein untuk  membolehkan ia bekerja bagi tujuan menganjalkan kembali struktur kulit.
  • Keperluan protein dalam tubuh akan  meningkat terutamanya selepas melakukan aktiviti seperti senaman. Ia bertindak untuk membaiki otot, meningkatkan fungsi otot serta menguatkan otot selepas melakukan aktiviti terutama aktiviti lasak. Sado tak sado!!


Sunday, 5 April 2020

4 CARA MENGUATKAN PERTAHANAN BADAN UNTUK CEGAH COVID 19

Satu anugerah yang tak ternilai yang Allah kurniakan kepada kita sebagai manusia tapi kita jarang-jarang sedar akan kepentingannya antaranya ialah sistem pertahanan badan. Allah telah mencipta suatu benteng yang kuat dan kukuh bagi perlindungan kita. Sistem yang Allah persiapkan untuk kita ini memiliki cara kerja yang sangat bijak. Ia mampu mengenali pelbagai jenis zat samaada  yang bermanfaat ataupun yang merosakkan tubuh.

Apabila tubuh diserang dan berpotensi melakukan kerosakan, sistem imun terus merekod dan menganalisa  kemudian tanda isyarat dihantar untuk membentuk mekanisme perlawanan yang sangat canggih dan ajaib. Sistem hebat ni tak kenal erti rehat tau, pagi ke tengahhari ke malam ke, NO REST. Sistem ini sentiasa berjaga-jaga untuk kita. Sistem imun yang lemah akan menyebabkan patogen termasuk virus, bakteria dan parasit mudah menyerang.

Sistem imun yang kuat berupaya:
 Badan yang lebih kuat untuk mencegah jangkitan
 Tempoh  pemulihan yang lebih pendek 
 Tidak mudah mendapat jangkitan dan penyakit
 Jika sudah dijangkiti simpton yang timbul lebih ringan
 Kurang jangkitan  berulang

Lindungi kesihatan kita dengan 4 nutrien asas ini ! 

1. Vitamin C
Kehadiran vitamin C bertindak sebagai 'otot' kepada seluruh sistem imun tubuh manusia. Ia membantu meningkatkan aktiviti mencari, memerangkap dan memusnahkan bendasing yang memasuki badan. Pengambilan Vitamin C secara konsisten dapat membantu menguatkan pertahanan tubuh dengan segera.

Istimewanya bawang putih ia mengandungi  alicin, iaitu komponen utama antibakteria yang membantu meransang sistem imun badan dengan menggalakkan aktiviti sel darah putih. Bawang putih sangat kaya dengan nutrien seperti Vitamin B1, Vitamin B6, Vitamin C, zat besi dan fosforus.

Tahukah anda karotenoid berfungsi untuk memberikan tumbuhan, buah-buahan dan sayur-sayuran  warna-warna yang menarik? Ada warna oren, merah, kuning, ungu, dll., Katotenoid tergolong dalam satu satu antioksidan yang kuat. Oleh itu pengambilan karotenoid sangat penting untuk meningkatkan  sistem imun tubuh manusia. 
Ia membantu melindungi sel darah putih daripada oksidatif tekanan dan keradangan
Ia membantu meningkatkan ketahanan dengan memperbaiki keupayaan mengesan dan memusnahkan sel yang tidak sihat

Hsna pasti yang ni majoriti tak  biasa dengar kan? Tapi ia sangat penting dalam tubuh kita. Inteferon merupakan sejenis protein yang dihasilkan secara semulajadi dalam sistem imun badan tubuh kita sebagai tindak balas terhadap jangkitan seperti virus, bakteria dan parasit.  

Ia boleh diransang dengan rangsangan inteferon esktrak tumbuhan yang dibuat daripada bunga safflower, biji plantago, honeysuckle Jepun dan biji labu. Inteferon berupaya mengaktifkan ketahanan sistem imun dengan pantas serta merangsang tindak balas imun supaya sel imun boleh menyerang patogen dan menguatkan ketahanan sel. 

Amalkan Tabiat Kebersihan Untuk Kesihatan Lebih Baik #CegahCovid19

1. Cuci tangan dengan kerap menggunakan sabun atau cecair pembersih tangan berasaskan alkohol
2. Tutup mulut dengan tisu bila batuk dan buang selepas digunakan. Jika tiada tisu, batuklah pada lengan anda
3. Elakkan menyentuh mata, hidung dan mulut dengan tangan yang tidak bersih








4. Elakkan mendekati individu yang mengalami demam dan batuk
5. Jika anda batuk atau hidung bera berair, pakai penutup muka apabila berada di tempat awam
6. Jika anda demam, batuk dan sukar brnafas, segera dapatkan bantuan perubatan. 



Referen:
1. Shaklee Today | Informasi Bulanan | Kekalkan Kekuatan Pertahanan Badan dan Sentiasa Berwaspada | Isu 04| 2020
2. Dt. Tauhid Nur Azhar, 2014. Rahsia Tentera Imun 

Wednesday, 1 April 2020

CHALLENGE


Bila duk lawat belog kawan-kawan ni teringin jugak nak buat satu challenge ni  [ To be exact selepas singgah belog KasihkuAmani ] Jeng jeng jeng challange apa tu ?? Sebenarnya setiap tahun buat je macam-macam challenge yang kengkonon nak memotivasikan diri cuma tahun ni tak sempat sangat-sangat nak menchallenge diri dengan apa-apa challenge. Unofficially sebenarnya dah complete dah pun untuk awal tahun satu challenge ni [read hobby] tapi rasa macam tak puas hati jeee, macam tak official je (Nak jugak tang officialnya tuh..kiki)


Jadi apa challenge nye?

1. READ CHALLENGE. Read challenge ni macam ni, kita cabar diri kita untuk baca berapa buah buku dalam masa yang ditetapkan. Contoh 70 buah buku dalam setahun atau 5 buku dalam sebulan atau make sure at least finish 1 book per week. Pemilihan genre buku terserah. Lain orang lain preferencenya kan lain pulak minatnya. Ada yang minat fact, ada yang minat science and fiction, ada yang minat buku-buku agama, ada yang minta horror, romantic, comedy, comic dll.  Terserah dehh. Asalkan MEMBACA go on saja dehh. Gituuu..  (Kenapa tiba-tiba jadi Indon neh)

2. QUOTE CHALLENGE. Quote Challenge ni pulak macam kita full summarize semua bacaan kita tu then kita buat one sentence yang kita rasa boleh memotivasikan diri kita dan orang lain bila membacanya. Kalau rasa lama sangat nak tunggu full summarization untuk semua buku buat la one book one motivation quote lagi bagus. By the end of the read challenge tu kita boleh nampak improvement kita. Kita nampak hasil daripada apa yang kita duk buat tu. Kita rasa kita lebih menghargai diri kita. Sambil-sambil kita improvekan diri kita, kita bantu sedarkan orang lain atau jentikkan hati orang yang baca quote kita tu, Insyaallah.  Nak cakap banyak pun tak reti jugak tapi once you buat you automatic rasa improvement tu, rasa 'lain' tu, feel special? Let say macam tu la ye, FEEL SPECIAL. Rasa makin matang? Rasa makin open minded? Hurmmm boleh laa kalau nak letak macam tu pun. Apa rasa pun booooleh la. But ! Surely ! You will feel the difference hasil buat these two simple challenges.

Bunyi dah menarik dah. Tapi bila nak officially start ni Hsna ? Hah bila ? Now Hsna ! Make it NOW. Kes nya pulak stok buku yang belum baca dah habissss. Yang ada semua yang dah repeat dua tga kali dah. Sejenis perangai pulak prefer physical book rather than baca online. Online tadeee feel la...hilang nikmat pegang buku, fefeling dengan buku 😔 Pulakk dahh 😵😴 Perangai  ke alasan ni ? Gulp... 🙈

By Allah's permission, I will. By His guidance, I will do my best. 

#Books, Nescafe and Rain: Enough is enough. Damage is done.Khalas.   

Tuesday, 31 March 2020

[You Are In HIS Care]

Untuk semua yang sedang berjuang demi Negara Malaysia yang tercinta, moga Allah jaga! Terutamanya #FrontlinersCovid19. Dan moga Allah iringi kita semua dengan bantuanNya. Oleh itu perbanyakkan doa dan taubah moga diangkat musibah ini dari kita, secepatnya, Insyaallah! 

بسم الله الرحن الرحيم
بسم الله توكلت علي الله
بسم الله الله اكبر
لا اله الا الله محمد الرسول الله في كل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله


Daku doakan kalian sentiasa dalam limpahan rahmat, tebaran nikmat, lautan berkah serta curahan rezekiNya yang berterusan sentiasa. Moga dipermudah dan dilancarkan seluruh urusan [dunia dan akhirat], diberikan keselamatan, kesihatan, kebaikan, kemampuan dan kelapangan hati serta perasaan. Moga tetap tenang walau dalam kekalutan. Moga tetap berjuang dalam iringan redha dan bantuanNya. Kerana kami disini hanya mampu bekalkan kalian semua terutamanya barisan hadapan Negara dengan doa-doa kami. Moga kita sama-sama kuat, sabar dan istiqamah dalam juang dan doa dengan kemampuan dan cara masing-masing. 


Kalian, jangan penat untuk doakan kami kerana kami bekerja supaya keperluan kita semua sentiasa mencukupi 😊 We, together fight this to the end !  And please stay at home all. Biarkan kami yang perlu bekerja sahaja keluar yee..  >.- ok be safe all !

Iklan