Friday, 28 August 2015

10 Panduan Doa Mustajab

Bismillah.hirrahman.nirrahim & Assalamualaum.warahmatullah.hiwabarakatuh.

Ibnu ‘Athailah berkata, “ Doa mempunyai rukun-rukun, sayap-sayap, waktu-waktu dan sebab-sebabnya. Apabila doa memenuhi rukun-rukunnya, menjadi kuat. Apabila sayap-sayapnya dipenuhi, ia terbang di langit. Apabila ia sesuai dengan waktu-waktunya, ia beruntung. Apabila ia bertepatan dengan sebab-sebabnya, ia berhasil.”
-panduan-panduan doa-
1. Mengangkat dua belah tapak tangan
2. Bacaan doa dari al-quran, hadis atau lainnya
3. Mulakan doa dengan puji-pujian kepada ALLAH SWT. Serta ditutup juga dengan puji-pujian kepadaNYA
4. Sebaik-baiknya dalam keadaan berwudhuk
5. Menghadap kiblat
6. Berdoa dengan suara yang rendah
7. Banyakkan berdoa pada waktu senang dan selesa agar ia mudah diterima sewaktu sukar dan derita.
8. Tidak jemu dalam mengulangi doa-doa itu sehingga kelihatan benar-benar berharap
9. Tidak mengangkat pandangan dan kepala ke langit.
10. Datangkan rasa yakin bahawa doa-doa akan dimakbulkan dan benar-benar meletakkan pengharapan kepada ALLAH SWT.
.

Last sebagai bonus untuk entry paling Husna suka setakat ni Husna provide sedikit kata hikmah tentang DOA. Semoga koleksi kata hikmah ini menjadi kekuatan untuk kita terus istiqamah dalam berdoa. Doa bukan sekadar untuk meminta sesuatu permintaan denganNya tetapi DOA menjadi jambatan antara DIA dan KITA, menjadi lebih rapat,lebih dekat dan lebih mencintaiNya.  
.
Doa kita kepada Allah juga dikira sebagai bentuk lain dari beribadat dan bukti ketaatan yang akan mendatangkan suatu pemberian yang lebih daripada apa yang kita minta.
Oleh itu seseorang hamba yang benar-benar mengetahui hakikat berdoa kepada Allah nescaya tidak akan resah, susah hati dan kacau fikirannya. Insyaallah. 

Ingatlah hidup jangan sesekali berdukacita kerana kita masih ada Allah yang boleh kita pinta doa, kita punya waktu sepertiga malam untuk kita memohon hajat dan kita masih punya waktu dan keupayaan untuk merapatkan dahi kebumi untuk bersujud.

Putus asa tidak akan pernah ada dalam lipatan kisah hidupku dan hidupmu kerana DOA adalah caraku, usahaku untuk lebih rapat dan dekat denganNya tanpa harus menjauhi dari tuhan, Allah. Insyaallah.
.
Ya Allah jadikanlah DOA itu sumber kekuatan bagi kami kerana kami yakin dengan pembelaanMu.
Ya Allah Kau kabulkanlah setiap doa-doa kami, muslimin dan muslimat selagi ia baik pada jalanMu, pada hidup dan mati kami, pada dunia dan akhirat kami.  Kau limpahkan kami RAHMAT, NIKMAT DAN REZEKI kepada kami Ya Allah. 

-SignatureHusnaRahman-

DO YOUR BEST
LETS ALLAH DO THE REST!!




^-^"
yOur truly Shaklee Independent Distributor Husna Rahman
Looking for more healthy tips lets explore my page TIP SIHAT or FACEBOOK Husna Rahman  
or personally talk to me via sms/whatsapp 011-2557 9903 or e-mail me at husnasukahijau@gmail.com
Or meet me on instagram @husna.rahman
🚲..🚙..🚄..🚃..🚉..🚅..🚤..🚢
-Because life is a journey. A beautiful journey worth if you have a healthy life-

Tuesday, 25 August 2015

Kisah Inspirasi Jutawan Muda


mungkinkah??

legacy 4090 . tak ckup 1 lg gen2 . keta pertama tp beli 2nd . plat no 399
org penah tnya apa nk bangga keta byk2 ? sapa plak bangga ? aku beli bukan utk riak tp upgrade diri aku sndri . depend org cara pengurusan duit mcm ne dan mcm ne dia reward diri sndri .stgh org suka beg mahal .baju butik bagai .aku ?
baju selalo branded outlet rm50-3helai .
jubah selalo belasah @dianfabrics . company sndri . beg vinnci saja . tkde LV prada bagai
. jam casio rm150 😂😂😂 aku rasa paling mahal kt diri aku . kasut je .
crocs rm250 . sbb aku agak cerewet bab keselesan kasut . yg lain smua murahan saja
jd cara aku reward diri aku dgn kereta . rumah .dan emas . holiday
4 ni je .. aku mula beli keta gen2 umur 19taun
pastu bisnes maju skit aku upgrade beli swift umur 20taun
pastu rasa ok skit .. upgrade beli harrier 21tahun
now .. 23tahun bisnes dah agak stabil bru ambek yg tgh2 tu
org tnya GILA EK KAU ? tggung hutang smpai 4 kereta
takkkkk ...
wlpn kereta susut nilai tp aku tak suka hidup aku dibebani hutang . bisnes pun turun naik .jd jgn jdkan liabiliti memusnahkan hidup anda
sebelom aku upgrade 1 kereta ke 1 kereta . aku akan pastikan kereta sebelom nya settle utang bank .
pastu bg adik beradik pakai
gen2 adik ipaq pakai
swift mak pakai
harrier kak pakai
jd depa pon tk tggung beban. kalau aku mati pon depa leh guna tanpa risau apa2.
ruma pon mcm tu. alhamdullilah skang de dua rumah. sblom beli rumah kedua.settlement rumah pertama.
jd aku hnya tggung beban 1 hutang rumah dan 1 kereta
aku agak displin mengenai pengurusan wang
nk saving 1jumlah utk downpyment dan settlement perlu kan nekad yg kuat. aku ada semangat tu
tgkp gmbr mcm ni ? ala2 MLM tak ?
hehehe tak ..
aku bisnes online 100% di rumah
tiada kedai . tiada system pramid
smua bermula 5tahun yg lepassss
di usia 18tahun
dgn semua yg aku ada harini sbrnya aku tak pnah mimpi
bmw x6 angan2 aku masa beli gen2 dlu . mmang minat sgt sgt sgt . after 5years seiringi dgn usaha . doa suami dan fmly ..
tkpnah aku sangka pada usia skang ada sgalanya bg aku ckup sempurna .‪#‎alhamdullilah‬
usia bukan penghalang.
bisnes smbil belajar bukan pehalang
kawin muda bukan phalang
ibu muda bukan phalang
semua nya atas diri sndri
dan jgn lupa
memuliakan emak lbeh dri sgala nya
*goodnyte

....dipetik dari fb Nurul Diana......
ni sebenarnya sebagai inspirasi untuk diri Husna dan siapa-siapa yang baca post Nurul Diana ni
xsalah rasanya kita share perkara baik kan..?? lagi2 sesama islam kan..??
.
Kenapa perlu takut untuk bercita-cita menjadi seorang jutawan?
jutawan beriman, jutawan dermawan... itulah salah satu cita-cita agung bagi Husna
kalau kita tak ada apa2 camna kita nak bantu/sedekah orang yang lebih susah dari kita
Husna pernah dengar ceramah daripada Ustaz Ghazali Ibrahim dalam siaran radio... tp xigt radio mana
Diakhirat nanti jarak orang miskin yang redha akan kemiskinannya setelah usahanya 500 tahun jarak antara dia dan syurga
TETAPI seorang yang kaya beriman, membelanja hartanya kearah kebaikan mempunyai 70 tahun jarak antara dia dan syurga.
SENTAP TAK?
nampak tak apa yang Dia nak tunjuk..?
maksud tulus Husna bukan mengejar harta kekayaan 
tetapi keperluan untuk berusaha, berserah dan berdoa kepadaNya setulusnya
Kerana janji Allah itu pasti.
Setiap apa yang kamu buat (kebaikan) itu bersama ganjarannya.
sebesar mana ganjaran Allah adalah sedekat mana antara kita dan Dia SWT.
sesungguh mana kita berdoa kepadaNya, sekuat mana harapan kita hanya kepadaNya.
Masyaallah. Fikir-fikirkanlah saudara muslim dan muslimahku.
Semoga tulisan pendekku ini menjadi inspirasi dan membuka lembaran baru dalam hidup kamu. Insyaallah.
~SignatureHusnaRahman~

.
YOur truly Shaklee Independent Distributor Husna Rahman
Looking for more healthy tips lets explore my page TIP SIHAT or FACEBOOK Husna Rahman  
or personally talk to me via sms/whatsapp 011-2557 9903 or e-mail me at husnasukahijau@gmail.com
Or meet me on instagram @husna.rahman
🚲..🚙..🚄..🚃..🚉..🚅..🚤..🚢
-Because life is a journey. A beautiful journey worth if you have a healthy life-

Sunday, 23 August 2015

Kata-Kata Hikmah Sebuah Penghidupan


Ucapan Ulama Hebat  

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
نحن لا نملك تغییر الماضي

Kalimat indah dari Dr. Aid Al-Qarni


و لا رسم المستقبل ..


Kitatidak boleh merubah yang telah terjadi
Lalumengapa kita bunuh diri kita dgn penyesalan?
Jugatidak boleh menggariskan masa depan

فلماذا نقتل أنفسنا حسرة

الحیاة قصیرة وأهدافها كثيرة
على شيئ لا نستطیع تغییره؟

Atas apa yg sudah berlalu tidak boleh kita ubah

و لا تنظر إلى التراب 

..

Hidup itu singkat sementara matlamatnya banyak

فانظر إلى السحاب 


Maka,tataplah awan dan jgn lihat ke tanah
Kalaumerasa jalan sudah sempit, kembalilah kepada Allah yg Maha Mengetahui yg ghaib!
إذا ضاقت بك الدروب
فعلیك بعلام الغیوب
و قل الحمدلله على كل شيئ 

Dan ucapkan alhamdulillah atas apa saja.
Sedang kapal nabi Nuh dibuat hanya oleh satu orang


سفينة (تايتنك) بناها مئات الأشخاص

Kapal titanic dibuat oleh ratusan orang


وسفينة ( نوح ) بناها شخص واحد

نحن لسنا السكان الأصليين
الأولى غرقت والثانية حملت البشرية

Tetapi, Titanic tenggelam. Sedang kapal Nabi Nuh menyelamatkan umat manusia

التوفيق من الله سبحانه وتعالى


Taufik hanya dari Allah SWT

لهذا الكوكب الأرض !!

بل نحن ننتمي إلى ( الجنّة ) 

Tempat, di mana orang tua kita, Adam, tinggal di permulaan.
Kita bukanlah penduduk asli bumi, asal kita adalah dari syurga

حيث كان أبونا آدم

يسكن في البداية
لكي نؤدّي اختبارا قصيرا
لكننا نزلنا هنا مؤقتاً
ثم نرجع بسرعة .. 

Kita tinggal di sini hanya untuk sementara,
Untukmengejar kafilah orang2 soleh, Yang akan kembali ke tanah air yang sangat luas
Untuk mengikuti ujian lalu segera kembali.

فحاول أن تعمل ما بوسعك

التي ستعود إلى وطننا الجميل الواسع
لتلحق بقافلة الصالحين

Maka berusahalah semampumu,


و لا تضيع وقتك في هذا الكوكب الصغير

الفراق: ليَس السفِر، ولا فراق الحب، حتىّ الموت ليس فراقاْ 

Jangan sia2kan waktumu di planet kecil ini..!

Perpisahanitu adalah,

سنجتمَع في الآخرة
الفراق هو: أن يكون أحدنا في الجنة،
والآخر في النار جعلني ربي وإياكمَ من سكان جنته..

Perpisahanitu bukanlah kerana perjalanan yang jauh,
Atau kerana ditinggal orang tercinta, 

Bahkan, kematian pun bukanlah perpisahan, sebab kita pasti akan bertemu di akhirat\kelak.
Lalu hisab(yang hanya menghasilkan dua kemungkinan); pahala atau seksa.

Jika salah satu diantara kita di syurga dan yg lain di neraka.
Semoga Allah swt menjadikan kita semua sebagai penghuni syurga!

والحياة ما هي إلا قصة قصيرة !!

( ثم حساب . فثواب . أو عقاب )
( من تراب . تراب . إلى تراب )

Hidup ini adalah cerita pendek, dari tanah, di atas tanah, dan kembali ke tanah,

فعش حياتك لله - تكن أسعد خلق ﷲ

آمِّيْنَ, آمِّيْنَ, آمِّيْنَ يا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

Maka,Hiduplah untuk Allah nescaya kau akan jadi makhluk-Nya yg paling bahagia.
Ya Rabbuntukmu segala puji yang layak untuk kemuliaan wajah-Mu dan keagungan kekuasan-Mu!
Kalam hebat seorang yang dikurniakan mata hati yang terang dan jernih....
..
.
your truly Shaklee Independent Distributor Husna Rahman
Looking for more healthy tips lets explore my page TIP SIHAT or FACEBOOK HusnaRahman  
or personally talk to me via sms/whatsapp 011-2557 9903 or e-mail me at husnasukahijau@gmail.com
Or meet me on instagram @husna.rahman
🚲
..
🚙
..
🚄
..
🚃
..
🚉
..
🚅
..
🚤
..
🚢
-Because life is a journey. A beautiful journey worth if you have a healthy life-

Tuesday, 18 August 2015

Pesanan Cinta Dia

Assalamualaikum.warahmatullah.hiwabarakatuh.




Bila engkau anggap solat itu hanya sebagai kewajiban, maka kau akan terburu-buru mengerjakannya &

tak akan menikmati hadirnya Allah saat kau mengerjakannya.

..Anggaplah solat itu pertemuan yg kau nanti dengan Tuhanmu.

..Anggaplah solat itu sebagai cara terbaik kau bercerita dengan Allah..

..Anggaplah solat itu sebagai medium terbaik untuk kau berkeluh kesah dgn Allah SWT..

..Anggaplah solat itu sebagai seriusnya kau dalam bermimpi..

..Bayangkan ketika "Azan berkumandang," tangan Allah melambai kepadamu utk mengajak kau lebih dekat denganNya.

..Bayangkan ketika kau "Takbir," Allah melihatmu, Allah tersenyum untukmu dan Allah bangga terhadapmu.

..Bayangkan ketika "Sujud," Allah mengalas kepalamu. Lalu Dia berbisik lembut di kedua telingamu: "Aku mencintaimu wahai hambaKu."

..Bayangkanlah ketika "Rukuk," Allah menampung badanmu hingga kau tak terjatuh, hingga kau merasakan damai dalam sentuhan-Nya.

..Bayangkan ketika kau memberi "Salam," Allah menjawabnya, lalu kau jadi manusia berhati bersih.

..Bayangkan ketika kau "Duduk di antara 2 sujud," Allah berdiri gagah di depanmu, lalu mengatakan: "Aku tak akan diam apabila org mengusikmu."

..Masya Allah.. sungguh nikmat solat yg kita lakukan..

Sesungguhnya

.
Signature Husna Rahman
.
.


YOur truly Shaklee Independent Distributor Husna Rahman

Looking for more healthy tips lets explore my page TIP SIHAT or FACEBOOK Husna Rahman  
or personally talk to me via sms/whatsapp 011-2557 9903 or e-mail me at husnasukahijau@gmail.com
Or meet me on instagram @husna.rahman
🚲..🚙..🚄..🚃..🚉..🚅..🚤..🚢
-Because life is a journey. A beautiful journey worth if you have a healthy life-