Tuesday, 8 August 2017

CARA MELEGAKAN KEKEJANGAN OTOT DENGAN CEPAT DAN BERKESAN

VITAMIN UNTUK CRAMP

Kita aware keperluan untuk tulang kita (based on discussion before this we talk a lot abt bone needs so this time let get to know abt muscle too- its close related anyway – bone and muscle)

Sape biasa alami cramp—yea this sharing for you – single lady, preggy lady, super extra hardworking lady and man whose handling cramp problem every each time..

Yang keje ofis selalu deal dengan masalah sakit tengkuk dan belakang kan? Yang tak mampu tanggung kesejukan malam/ preggy selalu cramp kaki dan betis kan? Yang alami period pain selalu cramp area perut dan pinggang kan?

Yang cramp-cramp ni otot la yang terlibat kan? Ke ada yang tatau cramp tu sebenarnya berlaku kat mana? Heheh takde la kot..semua tau kalau cramp maksud otot la yang keras atau kejang – a simple definition of cramp… hahhha (perlu ke?)

Setiap otot terdiri daripada gentian yang berasingan – ia berkecenderungan untuk mengecut bila berada dalam keadaan or kedudukan tak bergerak untuk tempoh yang agak lama – kita biasa panggil ketegangan otot- cramp

Otot adalah tisu yang paling banyak dalam tubuh. Ia merangkumi 2/5 daripada keseluruhan berat badan. Setiap pergerakan yang kita buat – dari mengerdip mata sampaikan pergerakan ibu jari kaki kesemuanya akan melibatkan otot untuk bertindak dan bersedia pada sebarang arahan minda atau fizikal.

Otot yang ‘ketat’ atau kejang adalah disebabkan ketidakaktifan dan kurang pergerakan. Dan salah satu faktor yang kita jarang-jarang ambik tahu ialah kekurangan atau kelaparan sel-tisu yang menghalang impuls saraf daripada dihantar ke gentian otot.

Otot terdiri daripada gentian-gentian yang disokong dan diikat bersama tisu penghubung yang biasa dan dibekalkan dengan saluran darah dan saraf yang mencukupi. Tahukah kita bahagian ini memerlukan ‘baja’ penyuburan untuk memastikan fleksibiliti otot lebih mudah.

Contoh tulang tengkuk diselaputi oleh periostium- sejenis gentian membrane yang kukuh

Kalau kita tak bergerak terdapat satu bentuk kongesi dimana bekalan darah tidak berupaya melepasi perisiotum. Kesannya otot tengkuk dan tulang memberi tindak balas sakit dan tegang.

Tekanan samada secara fizikal atau emosi faktor penyebab kongesi otot-otot tulang. Kejutan yang mendadak juga salah satu faktor penyebab ketegangan.


Otot yang tak dapat makanan (nutrient) yang secukupnya akan bertindakbalas kepada 2 kesan.
1. membentuk arthralgia-kesakitan tanpa inflamasi dalam sendi
2.membentuk myalgia-kesakitan dalam gentian otot

Sesiapa yang pernah alami kekejangan atau cramp akan lebih faham kesakitan ni kan? Ibu hamil terutamanya..tidur malam kerap je cramp…rasa mencengkam sampai boleh menitis air mata tanpa sedar..kan?

Tip-tip hilangkan cramp- elak cramp dari berlaku awal-awal lagi – btw cegah is better right?

💪Amalkan pengambilan buah oren dan pisang  - kaya kandungan natrium

Galian ini akan bekerjasama dengan kalium dalam cecair ekstraselula pada tisu otot-sel untuk melaraskan pH darah untuk keseimbangan asid-akali yang mengggalakkan pengaliran darah dan pengecutan otot. Asid tinggi dalam darah adalah tak elok dan melambatkan (memekatkan) darah.

Kekurangan natrium penyebab tisu otot menjadi ketat dan kecut.

💪Mandian air suam- at least siram tempat yang alami kekejangan atau Hsna lebih suka panggil ‘otot ketat’ sebab rasa sakit tu macam menarik2 je tersimpul..ketat dan kemas je rasa bahu!

💪Kerapkan senaman dan perbanyakkan pergerakan – untuk menggalakkan peredaran darah juga

💪Jika tubuh terlalu penat jugak increase-kan tekanan so rehatkan tubuh secukupnya…jangan overwork-kan badan sangat.

💪Pakai kasut yang selesa untuk elakkan keletihan tulang belakang dan tengkuk. Mesti korang pernah dengarkan a healthy back is a key to a strong body!

💪Adjust kerusi untuk elakkan ketegangan bahagian pinggul dan belakang yang boleh lead ke kekejangan/lenguh otot keseluruhannya mostly area tengkuk dan kepala.

💪Pengambilan vitamin dan pemakanan untuk menyokong pembekalan nutrient kepada otot dan tubuh –sebahagian contoh nutrient yang paling penting untuk otot ialah kalsium, protein, Vitamin B, kalium, magnesium, antioksidan, omega 3 untuk saraf

UBAT CRAMP


B-Komplex:
Keluarga vitamin B bekerja bersama untuk menyuburkan komponen sel-tisu gentian otot dan melarutkan halangan supaya impuls saraf bebas untuk menghantar perutusan. Ia bertindak sebagai ‘kunci’ untuk membuka otot yang ketat.

B- Komplex penting untuk melegakan arthralgia – menyejukkan sebarang rasa inflamasi
Dan juga melegakan myalgia- menenangkan gentian otot

So B-Komplex sangat-sangat penting untuk melegakan ketegangan dan tekanan serta meingkatkan kelegaan keseluruhan otot tubuh. Ia juga baik untuk saraf.

Ostematrix – main sources of kalsium/magnesium/vitamin D
Kalsium adalah galian yang terpenting untuk tulang-otot-saraf. Ia membantu pengecutan otot-saraf dan menguatkan tulang.

Protein ESP
Otot memerlukan nitrogen untuk kekuatan dan tenaga. So protein amat diperlukan untuk proses tindakbalas yang menghasilkan komponen udara ini- nitrogen- sebagai penyubur otot supaya kita boleh bergerak dengan bebas dan lincah. Protein menghalang atrofi otot

Omega Guard
Mempertingkatkan komunikasi antara sel otak dan saraf untuk kelegaan lebih cepat dan pantas. Omega 3 adalah nutrient terpenting untuk perkembangan saraf yang sihat dan lancar.

Alfalfa complex
Menurunkan keasidan tubuh. Alfalfa adalah tumbuhan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid. Ia berfungsi untuk membersihkan hati, kolon, darah bagi mencantikkan kulit dan otot.

Vitalea untuk mengimbangi nutrient- contoh galian kalium yang diperlukan untuk membantu menyuburkan gentian yang sakit. Kalium bertindak menggalakkan edaran darah untuk menghantar bekalan galian nutrient melalui gentian terus ke dalam tulang untuk menghasilkan pemulihan dengan cepat dan berkesan.

Kalium adalah galian yang paling banyak diperlukan oleh tubuh selepas kalsium untuk melaraskan keseimbangan pemulihan otot kejang. Dan jugak membekalkan natrium.

Vivix
Mekanisme antioksidan kuat untuk mengurangkan faktor dalaman (meneutralkan radikal bebas) yang menjadi punca kesakitan.

boleh kontek Hsna untuk pertanyaan atau untuk dapatkan vitamin-vitamin ni ye. 011-2557 9903. salam sayang dan wasalam! 


Tuesday, 1 August 2017

KESAN-KESAN BILA STOP PENGAMBILAN SUPLEMEN

KEBURUKAN SUPLEMEN

Alhamdulillah Hsna ditanya oleh seorang sahabat di fb..dan Hsna kongsikan jugak jawapan kat sini ye...apa kesan bila stop ambik suplemen ni? soklannya tak menuju ke mana2 brand suplemen tapi since Hsna pengamal Shaklee jadi Hsna share based on pengalaman/pengetahuan Hsna sepanjang Hsna duk amal Shaklee la ye..


Assalamualaikum . Maaf ganggu Husna saya nak tanya sikit pasal makanan tambahan ni . Concept supplement ni mmg kena ambik sokmo2 (berterusan) ke? Ambik takleh tinggal (stop) langsung? Kalau tak , back to keadaan asal kita atau jadi lebih teruk?

Concept supplement ni memang kena ambik sokmo2 (berterusan) ke?
Untuk generally jawab soalan ni Hsna lebih suka untuk jawab: TIDAK.  Jika~~~~~~ kita memang cuuuuukup dah ambik segala nutrient yang memang jadi keperluan tubuh.

Tapi persoalannya cukup ke? Buah memang ambik tiap hari ke? Berapa banyak? Cukup tak dengan keperluan tubuh kita?(Kita perlukan paling kurang 2000mg kalsium sehari untuk orang sihat. Dan kita jugak perlukan 1000mg vitamin c sehari bagi yang sihat..kalau sakit maka lebih bnayak lagi diperlukan..nak tahu fungsi2 vitamin boleh je search tau)

Sayur memang ambik tanpa pilih-pilih ke (yang suka makan tak suka ketepikan)? Sayur organik? Cara masak sayur tu macam mana? Goreng or buat macam ulam? Masalahnya secara jujurnya TAK kan?

Sedar tak most of us banyak makan hampas nutrient. Telur adalah protein yang bagus tapi tahu tak protein ni sifatnya mudah termusnah? Telur pulak dimasak/digreng dengan temperature yang tinggi..protein dah hilang atau termusnah …apa yang tinggal hanyalah hampas protein.

Sebab tu suplemen ni nama lainnya ialah pemakanan tambahan – untuk tambah-topup-isi lompang2 nutrient yang kita gagal nak penuhi tadi.. Kalau sakit laaagi kena banyak topup..
ye tak nafi pun tubuh kita ni mmg mampu buat self healing tanpa ubat pun..memang Tuhan ciptakan tubuh kita sebagai sebaik-baik system/makhluk..tinggal kita je tolong jaga tubuh (amanah) dengan baik.. macam mana nak jaga dengan baik? – pilih makanan yang baik dan halal (ni Nabi yang pesan)

Contoh
Kenapa kita digalakkan ambik kurma?apa lebihnya kurma ni (even mana2 buah pun ada khasiatnya masing2) Kurma kaya dengan……? Kurma merupakan sumber bermacam vitamin dan mineral. Kurma merupakan sumber energi, gula, dan serat yang baik. No doubt right?

Dan mineral penting seperti kalsium, zat besi, fosfor, sodium, potassium, magnesium, dan zinc. Kurma juga mengandung vitamin seperti thiamin, riboflavin, niacin, folate, vitamin A dan vitamin K
Seeeee kurma kaya dengan vitamin dan mineral yang macam2 which is kita perlu tambah melalui suplemen kalau kita tak suka atau tak makan kurma ni or mana buah dan sayur la..
Contoh lagi: tulang patah pegi hospital selepas check doctor sajes untuk ambik pil kalsium..untuk apa? Utk pembentukan tulang baru laaa…

Once dah ambik kena ambik sokmo (berterusan) ke?
Utk diri Hsna, ye I kena konsisten ambik suplemen ni . sebab buah dan sayur yang diambil bukannya cukup pun. Kadang2 makan makanan tinggi bahan perasa/gula/garam which is boleh mengurangkan kandungan vitamin/mineral dalam tubuh, mengganggu keseimbangan hormone dan segala macam dalam tubuh..Dan banyak lagi faktor sehari2 yang boleh menyusutkan vitamin dan mineral dalam tubuh..either faktor luaran atau dalaman

Tau ke makan banyak gula menurunkan kolagen bawah kulit? Makan banyak gula meningkatkan kadar gula dalam darah yg boleh lead kencing manis?? Nahhhh ni la fungsi vitamin b – untuk menyeimbangkan gula dalam badan dengan ditukarkan kepada tenaga… masalahnya kita cukup ke vitamin b untuk bantu tubuh kita kawal paras gula ? dan banyak lagi la faktor yang mengawalnya… bulih kaji lebih dalam tau. Dan list goooo onnn vitamin c, e,……….. untuk fungsi masing2 kepada part tubuh kita...

Bila dah ambik takleh tinggal (skip/stop) langsung ke?
Tak la…its up to you..tapi why nak skip or stop? Its ok klu nak stop/skip kalau rasa boleh cari sumber lain selain suplemen.. ok je… - makan buah dan sayur banyak la, pastu elak makan makanan ringan/tinggi perasa/garam dan sbgnya.. yg ptg pastikan tubuh dapat full nutrient- in any way ... but personally I don't think its enough..isn't?

Kalau stop , akan back to keadaan asal atau jadi lebih teruk?
Untuk soklan ni kena faham konsep asal suplemen..pengambilan suplemen bukan untuk menyembuh penyakit tapi untuk membaiki faktor yang lead kepada nyakit tuu atau mempertingkatkan fungsi tubuh untuk deal dengan penyakit tu


Adakah akan back to keadaan asal? – bila tubuh tak cukup faktor (vitamin dan mineral) untuk halang masalah tu memang akan jadi balik. cth biasa ambik vitamin c untuk kurangkan alahan, tapi bila stop jadi balik alahan tadi..sebab? tubuh tak cukup vitamin c untuk kuatkan imuniti nak halang alergi yang selama ni dah kurang /tiada

Adakah akan makin teruk? - bila suplemen tak ambik buah pun tak ambik…what do we expect dari mana tubuh akan dapat vitamin c untuk kuatkan imun tubuh kita tadi?sedangkan tubuh tak dapat produce vitamin c sendiri melainkan diambil melalui makanan..ni suplemen tak ambik buah malas nak makan..memang la jadi makin teruk kan?

suplemen ni tak sama macam produk skincare tiruan yg kita selalu dgr kesan buruknya..bila guna makin floles bila stop makin dan lagii teruk dr sblm ni…bukan!! xsamaa~~~~~ yang penting pilih yang semulajadi tau bukan yang sintetik..sintetik akan bg efek lain plak kat tubuh (bahan sintetik tak boleh berklobarasi dengan tubuh kita secara natural)… even byk lg nak share tapi pjg sgt dah ni..hehe…klu awak biasa studi bio awak akan lebih nampak apa yg sy nak sampaikan ni…huhuhu susah jugak nak terjemah ikut ayat camni..bimbang tak tersampai maksud..

tengok jugak apa yang Dr Zubaidi share kat belog beliau tau..banyak info yang beliau share sangat-sangat bermanfaat untuk kita fahami dan amal.  So ni la jawapan yang Hsna kongsikan..moga2 boleh bagi pencerahan kepada orang lain jugak, Insyaallah.