Tuesday 1 August 2017

KESAN-KESAN BILA STOP PENGAMBILAN SUPLEMEN

KEBURUKAN SUPLEMEN

Alhamdulillah Hsna ditanya oleh seorang sahabat di fb..dan Hsna kongsikan jugak jawapan kat sini ye...apa kesan bila stop ambik suplemen ni? soklannya tak menuju ke mana2 brand suplemen tapi since Hsna pengamal Shaklee jadi Hsna share based on pengalaman/pengetahuan Hsna sepanjang Hsna duk amal Shaklee la ye..


Assalamualaikum . Maaf ganggu Husna saya nak tanya sikit pasal makanan tambahan ni . Concept supplement ni mmg kena ambik sokmo2 (berterusan) ke? Ambik takleh tinggal (stop) langsung? Kalau tak , back to keadaan asal kita atau jadi lebih teruk?

Concept supplement ni memang kena ambik sokmo2 (berterusan) ke?
Untuk generally jawab soalan ni Hsna lebih suka untuk jawab: TIDAK.  Jika~~~~~~ kita memang cuuuuukup dah ambik segala nutrient yang memang jadi keperluan tubuh.

Tapi persoalannya cukup ke? Buah memang ambik tiap hari ke? Berapa banyak? Cukup tak dengan keperluan tubuh kita?(Kita perlukan paling kurang 2000mg kalsium sehari untuk orang sihat. Dan kita jugak perlukan 1000mg vitamin c sehari bagi yang sihat..kalau sakit maka lebih bnayak lagi diperlukan..nak tahu fungsi2 vitamin boleh je search tau)

Sayur memang ambik tanpa pilih-pilih ke (yang suka makan tak suka ketepikan)? Sayur organik? Cara masak sayur tu macam mana? Goreng or buat macam ulam? Masalahnya secara jujurnya TAK kan?

Sedar tak most of us banyak makan hampas nutrient. Telur adalah protein yang bagus tapi tahu tak protein ni sifatnya mudah termusnah? Telur pulak dimasak/digreng dengan temperature yang tinggi..protein dah hilang atau termusnah …apa yang tinggal hanyalah hampas protein.

Sebab tu suplemen ni nama lainnya ialah pemakanan tambahan – untuk tambah-topup-isi lompang2 nutrient yang kita gagal nak penuhi tadi.. Kalau sakit laaagi kena banyak topup..
ye tak nafi pun tubuh kita ni mmg mampu buat self healing tanpa ubat pun..memang Tuhan ciptakan tubuh kita sebagai sebaik-baik system/makhluk..tinggal kita je tolong jaga tubuh (amanah) dengan baik.. macam mana nak jaga dengan baik? – pilih makanan yang baik dan halal (ni Nabi yang pesan)

Contoh
Kenapa kita digalakkan ambik kurma?apa lebihnya kurma ni (even mana2 buah pun ada khasiatnya masing2) Kurma kaya dengan……? Kurma merupakan sumber bermacam vitamin dan mineral. Kurma merupakan sumber energi, gula, dan serat yang baik. No doubt right?

Dan mineral penting seperti kalsium, zat besi, fosfor, sodium, potassium, magnesium, dan zinc. Kurma juga mengandung vitamin seperti thiamin, riboflavin, niacin, folate, vitamin A dan vitamin K
Seeeee kurma kaya dengan vitamin dan mineral yang macam2 which is kita perlu tambah melalui suplemen kalau kita tak suka atau tak makan kurma ni or mana buah dan sayur la..
Contoh lagi: tulang patah pegi hospital selepas check doctor sajes untuk ambik pil kalsium..untuk apa? Utk pembentukan tulang baru laaa…

Once dah ambik kena ambik sokmo (berterusan) ke?
Utk diri Hsna, ye I kena konsisten ambik suplemen ni . sebab buah dan sayur yang diambil bukannya cukup pun. Kadang2 makan makanan tinggi bahan perasa/gula/garam which is boleh mengurangkan kandungan vitamin/mineral dalam tubuh, mengganggu keseimbangan hormone dan segala macam dalam tubuh..Dan banyak lagi faktor sehari2 yang boleh menyusutkan vitamin dan mineral dalam tubuh..either faktor luaran atau dalaman

Tau ke makan banyak gula menurunkan kolagen bawah kulit? Makan banyak gula meningkatkan kadar gula dalam darah yg boleh lead kencing manis?? Nahhhh ni la fungsi vitamin b – untuk menyeimbangkan gula dalam badan dengan ditukarkan kepada tenaga… masalahnya kita cukup ke vitamin b untuk bantu tubuh kita kawal paras gula ? dan banyak lagi la faktor yang mengawalnya… bulih kaji lebih dalam tau. Dan list goooo onnn vitamin c, e,……….. untuk fungsi masing2 kepada part tubuh kita...

Bila dah ambik takleh tinggal (skip/stop) langsung ke?
Tak la…its up to you..tapi why nak skip or stop? Its ok klu nak stop/skip kalau rasa boleh cari sumber lain selain suplemen.. ok je… - makan buah dan sayur banyak la, pastu elak makan makanan ringan/tinggi perasa/garam dan sbgnya.. yg ptg pastikan tubuh dapat full nutrient- in any way ... but personally I don't think its enough..isn't?

Kalau stop , akan back to keadaan asal atau jadi lebih teruk?
Untuk soklan ni kena faham konsep asal suplemen..pengambilan suplemen bukan untuk menyembuh penyakit tapi untuk membaiki faktor yang lead kepada nyakit tuu atau mempertingkatkan fungsi tubuh untuk deal dengan penyakit tu


Adakah akan back to keadaan asal? – bila tubuh tak cukup faktor (vitamin dan mineral) untuk halang masalah tu memang akan jadi balik. cth biasa ambik vitamin c untuk kurangkan alahan, tapi bila stop jadi balik alahan tadi..sebab? tubuh tak cukup vitamin c untuk kuatkan imuniti nak halang alergi yang selama ni dah kurang /tiada

Adakah akan makin teruk? - bila suplemen tak ambik buah pun tak ambik…what do we expect dari mana tubuh akan dapat vitamin c untuk kuatkan imun tubuh kita tadi?sedangkan tubuh tak dapat produce vitamin c sendiri melainkan diambil melalui makanan..ni suplemen tak ambik buah malas nak makan..memang la jadi makin teruk kan?

suplemen ni tak sama macam produk skincare tiruan yg kita selalu dgr kesan buruknya..bila guna makin floles bila stop makin dan lagii teruk dr sblm ni…bukan!! xsamaa~~~~~ yang penting pilih yang semulajadi tau bukan yang sintetik..sintetik akan bg efek lain plak kat tubuh (bahan sintetik tak boleh berklobarasi dengan tubuh kita secara natural)… even byk lg nak share tapi pjg sgt dah ni..hehe…klu awak biasa studi bio awak akan lebih nampak apa yg sy nak sampaikan ni…huhuhu susah jugak nak terjemah ikut ayat camni..bimbang tak tersampai maksud..

tengok jugak apa yang Dr Zubaidi share kat belog beliau tau..banyak info yang beliau share sangat-sangat bermanfaat untuk kita fahami dan amal.  So ni la jawapan yang Hsna kongsikan..moga2 boleh bagi pencerahan kepada orang lain jugak, Insyaallah.

20 comments:

  1. Betul tu, makin kita tua, makin kurang zat yang ada kat badan... pengambilan supplemen menampung kekurangan yang ada...

    ReplyDelete
  2. Supplement makanan tambahan cuma ada sesetengah orang mungkin salah faham mereka ingatkan ubat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. pengetahuan masyarakat kita masih kurang sbnrnya

      Delete
  3. bagus sharing ni...

    psssttt... terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #31.

    http://www.mialiana.com/2017/07/senarai-url-blog-31.html

    Keputusan pemenang akan diumumkan pada malam ini. Gud luck.

    ReplyDelete
  4. nice sharing sis

    singgah blogwalking dari Segmen Nak URL Blog #31

    www.myarosli.com

    ReplyDelete
  5. nice sharing...konsisten lebih baik..batul

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kunci utama buat apa pun konsisten baru hasil pun super best

      Delete
  6. e'in pun selalu risau macam nie laa.. kalau stop ade kesan ke tak.. so sekarang dah terjawab dah.. thanks husna.. :)

    ReplyDelete
  7. Kesihatan tak boleh di jual beli...kalau ada kemampuan tak salah ambik vitamen secara berterusan. Diri kita sendiri jugak pun kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye betul..better take care awal2..kereta kalau tak servis ikut timing dia last2 mmg banyak la terpaksa belanja..mcm tu jgk body kita

      Delete

Iklan