Thursday 14 September 2017

CARA MUDAH PULIHKAN ASMA DAN ALAHAN

TIP MELEGAKAN ASMA

Penjagaan saluran pernafasan yang baik adalah pemulih semulajadi asma. Asma adalah keadaan dimana  seseorang alami sesak nafas. Individu yang alami asma sangat -sangat sentitif tau..nak-nak lagi anak kecik...

Dan buah-buahan citrus yang kaya vitamin C sangat penting untuk membaiki dan membina semula tisu-tisu sistem bronchitis dalam paru-paru. Bila sel dan tisu-tisu peparu dibina semula dengan bantuan Vitamin c ia akan terbuka semula untuk membenarkan kita bernafas dengan lebih sihat then bebas dari asma. Kiranya vitamin C ni sebagai supporter kita atau sejenis medium untuk pastikan peparu kita sentiasa terlindung oleh keadaan yang akan menyebabkan serangan asma.

So kepada mak-mak terutamanya yang anak ada asma tekankan pengambilan Vitamin C untuk mereka. Tak caya boleh cuba tau.. tak memudaratkan sebaliknya meningkatkan lagi taraf kesihatan tubuh kita.. bukan setakat paru-paru semata.. you akan rasa kesegaran tubuh tu berbeza bila kita  konsisten pengambilan vitamin C yang cukup.

Antara buah-buahan citrus kaya vitamin C yang boleh kita ambik tiap hari seperti oren/ tangerine, anggur. trust me cer cuba buat experiment atas diri sendiri dulu. Cuba untuk sekurang- kurangnya konsisten makan sepiring buahan citrus yang dicampur dengan salad, sedikit hirisan timun dan potongan tomato (I prefer baby tomato, kalau ikut rasa memang tak suka pun tapi memikirkan khasiatnya luarbiasa ku kuatkan jugak semangat telan baby tomato ni…hahaha kembang pipi kot tiap kali menelannya..erkkkk). Salad ni mampu bagi kuasa penyembuhan dan kekuatan luar biasa kat paru-paru kita. Ia membantu untuk bina semula sistem pernafasan dan elak gangguan yang boleh lead ke serangan asma.


cara cari vitamin c terbaik


Macam mana buahan citrus ni boleh bagi kuasa mencegah dan memulihkan asma?
Buahan citrus = kaya Vitamin C = tinggi antioksidan

Ok 1st kita kasi faham sifir ni dulu kat atas tu dulu ye.. dalam tubuh kita vitamin C ni sangat diperlukan untuk pembinaan semula kapilari paru-paru. Kapilari ni adalah saluran darah yang kecil dan bersilang-silang dengan tisu komponen pernafasan bronkiol > rujuk gambar bawah. So thru dinding-dinding kapilari ni, makanan dan oksigen dibawa ke paru-paru untuk menyegarkannya supaya boleh menentang gangguan yang boleh sebebkan serangan asma.

Dan fungsi vitamin C jugak adalah sebagai makanan penawar yang boleh membantu dalam pembentukan kolagen (tisu penyambung) untuk menguatkan integrity dan stabilti paru-paru dan tisu organ pernafasan. So ia dapat menyokong dinding pelindung yang menutupi persekitaran paru-paru supaya gangguan (penyebab asma) tidak boleh masuk. Kesannya pernafasan akan menjadi segar dan kuat.

So vitamin C ni berfungsi untuk membina sel, sihatkan dan kuatkan paru-paru dari faktor yang boleh menyebabkan timbulnya serangan asma. Ia boleh membantu untuk meningkatkan pemulihan asma. Elak dan pulih. Ini yang sebetulnya kan? Bukan bertahan sahaja… dah pastinya kita kena konsisten dan amal secara berdisiplin.. 

Paru-paru yang sihat adalah kunci utama untuk pernafasan yang selesa serta kesihatan yang lebih baik dan kehidupan yang bertahan lebih lama. Setuju?

Husna plak tade asma tapi ada alergik dengan sesetengah makanan, debu dan bauan perfume/sabun yang tajam dan melampau. alergik- boleh jadi demam tiba-tiba tau kesannya, bersin tanpa henti, batuk, gatal hidung, gatal dalam telinga, gatal tekak, nak bernafas pun rasa semput macam tak cukup oksigen, jerawat tak usah cakap banyak giler naikkkk…haaaa abis la kalau ‘dia’ datang..so skrg I have solution untuk elak alergik ni


tip mengurangkan kesan alergik
Satu-satunya Vitamin C pilihan saya!

I tried untuk konsisten pengambilan vitamin C tiap hari > buah ambik dan  tablet Vita C pun Hsna ambik dengan konsisten- tambahan Hsna ambik Alfalfa Complex dan DTX Complex dan jarang2 ambik Garlic Complex untuk elak alergik terjadi atau berlarutan.. alhamdlillah vitamin-vitamin ni sangat sesuai untuk tubuh Hsna..suka? ofkos la bila dah tak perlu deal dengan alergik yang teruk macam dulu lagi, tak kena berpantang makanan dengan ketat sangat – kiranya makan sikit tu dah boleh laaa…kalau tak masa dulu-dulu ikan je boleh makan, milo aje boleh minum sebab doctor tak bagi makan untuk nak elak keadaan makin teruk…Tapi sekarang Alhamdulillah. =)


7 comments:

  1. Alhamdulillah dah pulih daripada asma... baru tau info vit c, InsyaAllah sangat bermanfaat...

    ReplyDelete
  2. Panduan berguna untuk pengidap asma dan alahan.

    ReplyDelete
  3. bgs info ni boleh forward kat kazen sbb dia ada asma

    ReplyDelete
  4. info yg bagus nih, vit c memang bagus untuk kitakan

    ReplyDelete
  5. kelas bio? hahaha... bagus la.. kira bermanfaat.. bukan cakap2 kosong saja..

    ReplyDelete

Iklan