Friday 20 May 2016

TIP PILIH KOLAGEN TERBAIK!

Diri kita ni bagaikan permata kalau tak dijaga elok-elok sayang kan?

Assalamualaikum…we go straight to the point ye.. ◕‿◕ tip pilih ciri-ciri kolagen terbaik ..5 je xbyk manapun..


1.Pilih dalam bentuk minuman atau makanan berbanding suntikan – penting untuk memastikan sintesis enzim yang membantu memaksimumkan penyerapan kolagen oleh tubuh.  Elakkan kolagen dalam bentuk krim atau suntikan. But why? .. sini tolong jawab okeyyh..

2.Pilih kolagen yang membekalkan/mengandungi sekali dengan antioksidan untuk perlindungan radikal bebas yang mampu memusnahkan kolagen sepanjang proses penyerapan oleh tubuh. Kalau kolagen biasa sifat dia mmg senang termusnah… mmg sejak azali lglah mmg kolagen ni “manja” sgt aihh… ><

3.Pilih saiz kolagen 1000 dalton dan kebawah. Ini kerana liang kulit kita sessssangat lah halus so saiz kolagen dapat mempengaruhi kadar penyerapan yang baik. Ciri-ciri ini sangat penting untuk memastikan kolagen  dapat diserap oleh sel kulit dan saluran darah dari dalam dengan lebih optimum.

4.Pilih jenis kolagen yang mampu mengekalkan kelembapan kulit – pilih kolagen yang mengandungi bahan yang mampu merangsang penghasilan acid hyaluronic. Asid hyaluronic berfungsi untuk mengikat kolagen dengan serat yang elastin serta mampu membantu menampung jumlah air yang banyak di bawah lapisan kulit untuk mengekalkan kulit lembap dan lembut

5.Pastikan kolagen yang kita pilih mengandungi ingredient yang membekalkan vitamin B dan Vitamin C untuk membantu sintesis atau pembentukan kolagen oleh tubuh sendiri dalam masa yang sama.  


Tubuh kita produce kolagen secara semulajadi cuma penghasilannya makin berkurang bila umur mencecah 20 tahun keatas…sebab tu kita perlu topup atau mengambil pemakanan/suplimen yang boleh membantu tubuh untuk sintesis kolagen setiap hari.

Maksud sini bukan perlu  ambil kolagen je tapi perlu ambil pemakanan yg boleh support sistesis/ pengahasilan kolagen oleh tubuh secara semualajdi jgk… so yg topup satu hal yang dihasilkan oleh tubuh pun satu hal jgk… dua2 ptg…


Lebih-lebih lagi sifat kolagen ini sangat mudah termusnah.  Even kesan tekanan dalam tubuh sendiri cth keadaan emosi, jenis pemakanan harian yang tinggi toksin dan bahan tambahan perasa/pewarna/bahan kimia boleh memusnahkan atau merencatkan penghasilan kolagen oleh tubuh…even musnahkan kolagen yg mmg dah sedia ada dalam tubuh.. so Vitamin B dan C berfungsi membantu pembentukan kolagen semulajadi oleh lapisan kulit.



That why orang yg emosinya kerap kacau bilau cepat tua/berkedut/sakit sebab kolagen banyak termusnah oleh tekanan dalaman. Usah ler cakap tekanan luaran such sinaran uv atau pencemaran… allahu…brp banyak kolagen termusnah??? Dah ler xpenah nak “isi”balik….

Sedar ke sedar??? Nak biarkan ke nak bertindak?? Nak tunggu dulu ke nak sekarang??

Hurmmm cukup aje jawab ngan diri sendiri… klu rasa bertanggungjawab kat dr sendiri pilihlah untuk amal yang terbaik.. ok dears..clear??






No comments:

Post a Comment

Iklan