Wednesday, 17 May 2017

NAFAS BERBAU TANDA HATI BERMASALAH?


Selepas kulit kita hati adalah organ kedua terbesar dalam badan kita. tahu ker??  Hati adalah organ metabolic yang serba boleh yang perform banyak fungsi penting kepada kesihatan kita. Hati letaknya dibahagian atas abdomen bahagian sisi kanan dibawah diafragma.. cer cari.. #silabelahdadamu dulu.....hahah pisau mana pisau??!!

Fungsi hati? Urmmm untuk menyayangi  awak la...cia cia cia .. hahaha ok sori ..back to the stori gayis

💕Hati menghasilkan agen pembekuan darah, protrombin dan fibrinogen. Tanpa mereka ni kita boleh mati kesan dari pendarahan tanpa henti even dari luka yang kecil. Sebab agen untuk pembekuan darah tu tade…bahaya kan?~~~
💕Hati yang sihat  sangat diperlukan oleh kedua-dua otak dan otot.
 ğŸ’•Membantu dalam proses metabolisme galian, protein dan karbohidrat untuk hasilkam tenaga
💕Melenyapkan toksin kimia beracun yang masuk kedalam tubuh
💕Diperlukan untuk penyimpanan vitamin A, B, D, E dan K.
💕Menapis keluar racun dan bahan buangan untuk melindungi tubuh dari toksemia dalaman.

Korang tau tak 
Jika fungsi penapisan dan pelenyap toksin rosak (hati tak sihat) maka keseluruhan tubuh akan berfungsi macam kurang normal gitu. Rasa macam lemah badan or rasa macam tak sedap badan serba salah gitu..duduk camni tak selesa duk camtu tak best..serba salah la kiranya, otot-otot pun jadi lemah, perut sebu, loya semacam, masalah angin tak berenti

Paling teruk jadi masalah sirosis hati.. bahaya tu!!

💕Hati diperlukan untuk mencipta/ menghasilkan hempedu iaitu bahan asas untuk mencernakan lemak. Hati yang sihat menjadikan pundi hempedu juga menjadi sihat dan boleh berfungsi as normal. Penimbunan lemak dekat  hempedu sebabkan air kencing berwarna gelap, cirit-birit dan juga masalah kesihatan lain.

Hati hasilkan dan membebaskan hempedu untuk pencernaan - hempedu ni disimpan dalam pundi hempedu.. Hati yang sihat akan membebaskan hempedu yang sihat ke pundi hempedu. Kalau hati tak berfungsi as normal hati akan membebaskan hempedu yang dipenuhi dengan toksin dan toksik kedalam pundi hempedu.

Lastly toksin dan racun tadi disebarkan kedalam darah seluruh badan. No wonder tubuh rasa lain macam..selera makan pun jadi kurang. Kesihatan komfem2 makin menurum jugak..nampak tak perkaitan kat sinih?

Cara nak jaga kesihatan hati
💕Hentikan rokok dan arak.
💕Hentikan makanan teproses atau segera
💕Jauhkan diri dari terdedah dengan bahan kimia terlalu kerap
💕Jaga pemakanan

Kesan hati tak sihat
💕Tanpa vitamin yang diperlukan sel-sel hati tak mampu nak bersihkan diri mereka dari asid lemak yang dibawa oleh aliran darah.. Titisan lemak ni akan berkumpul dalam sel hati membentuk seakan lumpur.

💕Lemak yang tak ditapis oleh hati ni akan mengurangkan aliran darah, hati tak mampu nak huraikan karbohidrat dan protein dan jugak takleh nak imbangi tahap karbohidrat dan protein.

💕Dan satu lagi badan kita tak dapat nak seimbangkan tahap elektrolit dalam tisu badan, badan kering..tu yang jadi letih, lesu, tak bermaya, kerap rasa nak muntah, sebu, loya dan tak sedap badan tu.. sebab semua benda imbalance...dasat! Ingat hati yang tersumbat tak mampu hapuskan racun dan toksin. bila toksin berkumpul macam-macam penyakit stat nak timbul.. 

TIP SPECIAL NAK JAGA HATI - MAINTAIKAN HATI YANG SIHAT DAN KUAT
Detox hati dengan DTX Complex!

💕Bantu merangsang sintesis protein untuk tingkatkan jumlah enzim dalam hati untuk tujuan detoksifikasi dan  memperlahnlan pembentukan toksin
💕Membina dan memperkuatkan sel-sel hati
💕Merangsang pengaliran hempedu
💕Lindungi hati dengan mengurangkan kadar kerosakan kesan alkohol dan baham kimia yang ditapis oleh hati
💕Membantu masalah hati spt #hepatitis dan #sirosis
💕Bantu tingkatkan fungsi hati
💕Tinggi kandungan antioksidan untuk melawan #tumor dan #kanser hati
💕Membantu mencegah #batu karang
💕Tingkatkan penyerapan zat besi oleh hati -untuk melawan #anemia
💕Mempunyai kesan antiviral terhadap #HIV - Membantu tubuh untuk menapis toksin dan baham kimia dengan baik untuk menguatkan imuniti tubuh pesakit


Additional
Lecithin yang kaya dengan kolin penting untuk kurangkan lemak pada hati > lecithin sangat penting untuk larutkan lemak ni tau / kolin dalam lecithin bantu untuk elak penuaan steotosis -penimbunan lemak pada hati. Hati sentiasa bebas lemak yang terpalit.  mesti korang penah dengar lemak dekat organ kan? antaranya hati.. hati ni salah satu organ penting dalam badan kita tau 

Ada yang tanya Hsna adakah masalah pada hati boleh menyebabkan masalah nafas berbau?

Setakat pengetahuan dan pembacaan Hsna nafas berbau tiada berkaitan dengan masalah hati. Dalam blog Dr Zubaidi juga penah bincangkan faktor nafas berbau.  Banyak jugak faktor yang telah bincangkan antaranya kebersihan mulut, jangkitan kuman, pemakanan, obesity, rokok atau alcohol. 

ORITE. semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. tq!

salam sayang Hsna Rahman/011 2557 9903. 

28 comments:

  1. Replies
    1. tq.. moga berguna untuk semua 🌼 🌼

      Delete
  2. info yg sgt menarik .. thumbs up !

    ReplyDelete
  3. selalu jugak makanan makanan segera ni T__T
    thanks for sharing btw!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita...huhu

      welcome jugak! 😍

      Delete
  4. Replies
    1. sama-sama ati..lama kan kita tak sama visit umah masing2 hehe..

      Delete
  5. boleh jadi jugak kan. btw thanks pada info :)

    ReplyDelete
  6. Ingatkan sbb x gosok gigi 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jadi faktor jugak tu JM..tapi jangan la buat camtu..elak elak 😁

      Delete
  7. Kena lebih jaga kesihatan la pasni

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. Alhamdulillah. moga sama-sama ambil manfaat

      Delete
  9. salam sis.. lama ika xsinggah sni.. nice sharing =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam sista..tu la kalau dah tuan umah pun macam chipsmore..hihi

      konon buat comeback la ni..jemput singgah banyak2 kali ye pasni

      Delete
  10. Gestrik pun salah satu punca mulut berbau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeelaa kan sebab tubuh banyak asid..efek dr dalaman tu

      Delete
  11. Bagus perkongsian husna...betul tu pelik juga ada yg kaitkan hati dgn punca masalah bau

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq. yang tatau mungkin beranggapan hati tak sihat bulih jadi punca jugak..maklumla bila hati tak dapat fungsi baik2 banyak toksin terkumpul..sedikit sebanyak mungkin bulih efek nafas jugak..

      Delete
  12. Replies
    1. sama2 ..tq jugak sudi baca 😘

      Delete
  13. Replies
    1. alhamdulillah ..tq banyak2 🌹🌹

      Delete