Tuesday, 11 July 2017

CARA MUDAH PENYEMBUHAN TULANG PATAH


Kerapuhan atau pereputan tulang berlaku kerana berlaku penurunan atau terhentinya pertumbuhan hormon. Mostly banyak berlaku dalam kalangan wanita kerana seiring peningkatan usia pengeluaran hormon estrogen juga semakin menurun. Dalam keadaan ni lah kalsium yang ada pada tubuh akan hilang secara perlahan-lahan sehingga menjadi kerapuhan tulang.

Analoginya umpama camni,  sebatang pokok yang berada di negara panas, pokok akan cuba menggugurkan daunya untuk meneruskan hayat dan mengurangkan kadar kehilangan air. Macam tulang jugak bahagian tubuh lain terpaksa menyerap kalsium dari tulang untuk menjamin kesihatan tubuh lainnya. Lama-kelamaan tulang hilang keseimbangan kalsium untuk jadi lebih kuat dan gagah. 

Dan jika tidak ditambah lama-lama tulang juga akan kekurangan kalsium dan akhirnya mudah patah dan rapuh. kalau preggy lagi banyak baby akan tarik kalsium dari ibu sebab dia nak form tulang, gigi dan sebagainya yang memerlukan kalsium yang cukup. bayangkan dah la maknya dah memang tak cukup kalsium , anak pulak perlukan kalsium dan ambik dari mak yang tak cukup.. agak-agak apa jadi? .. sama-sama tak cukup kalsium mungkin..gigi cepat rosak - mudah sakit pinggang/lutut/sendi- dan macam-macam efek kat mak dan anak jugak. 

Bila usia dan menginjak keatas sikit terjadi pulak masalah tulang rapuh- tulang mudah patah - osteopenia: sempadan kehilangan tulang yang nak lead ke osteoporosis. Jika seseorang mengalami kehilangan tulang tetapi tidak secukupnya ke arah osteoporosis gejala ini dipanggil osteopenia.  Osteopenia takde gejala fizikal tapi ia boleh berkembang menjadi osteoprosis. so muda-muda ni elak gejala osteopenia ni lebih awal. Ia dapat dielakkan melalui pola pemakanan dan senaman bagi memperlahankan kehilangan tulang...jika dibiarkan jugak akan lead ke  osteoporosis...allahu  ni antara kesan ketidakpekaan kita terhadap keperluan tulang kita la ni..


tapi kalsium saja cukup ke? Hsna petik hasil perkongsian dari one of mentor yang Hsna respect giler..salute- Kak Anah!! 


Dalam pembentukan tulang, ada yang dinamakan proses osteoblas. Osteoblas perlukan kolagen untuk buat jaringan struktur asas tulang. Bila tersedia  struktur tulang tu, barulah kalsium dan mineral akan  mengisi ruang dalam tulang. memadatkan tulang kita. takde la istilah gelonggong tulang..eh? betul ke dak pekataan nih?tapi maksudnya tulang tak penuh la..ada lobang-lobang or rongga-rongga

Selain kalsium dan mineral, untuk pembentukan tulang yang cantik collagen adalah lebih penting berbanding kalsium.  Bukan nak cakap kalsium kurang penting...takk ..tak cukup kalsium caner dapat tulang yang kuat..kan?

ok nak mudah faham dan nampak macam ni ~~~ 
Kolagen - struktur asas tulang 
Kalsium dan mineral - pengisian tulang

Okies? faham kan~~ ni Hsna taja satu gambar nutrient yang diperlukan untuk tulang by Shaklee ..tulang patah eksiden? tulang retak sebab jatuh pokok? asyik sakit pinggang je manjang tak padan dengan terlajak muda lagi? here come your solution .. 

satu canister protein ESP untuk  pemulihan sel-sel tulang. protein yang baik membantu pembentukan sel-sel tulang baru  tumbuh dan dengan cepat, sihat dan kuat.  ESP protein ni akan menggantikan sel-sel tulang yang rosak dan hancur akibat patah or retak. 

multivitamin Vitalea untuk memenuhi keperluan mineral dan nutrient kepada pertumbuhan tulang. Ada penuh 24 jenis nutrient yang boleh membabtu memcepatkan proses formation tulang baru.

Ostematrix sebagai sumber utama kalsium dan magnesium untuk asas pembinaan tulang kita. Uniknya  caplet kalsium ini diformulakan sekali dengan Vitamin D supaya penyerapan kalsium kedalam darah dan tulang pada kadar yang paling berkesan, menyeluruh dan cepat. So penyembuhan tulang patah or retak berlaku lebih pantas dan pada tahap dan masa yang cepat.

manakala kolagen adalah keperluan paling asas untuk pastikan  tulang dapat terbentuk kemudian dipadatkan atau diisi dengan nutrient dan mineral tulang.  Jadi tulang lebih kuat diluar dan jugak didalam. inside out tulang terjaga dan kuat, Insyaallah. 


WASEP: 011.2557.9903



16 comments:

  1. Replies
    1. alhamdulillah kak

      tq byk2 kak sebab sll jd first reader sy..sokongan akak semangat sy..hihi

      Delete
  2. Bagusnya set ni kebetulan boss mama rupanya retak

    ReplyDelete
    Replies
    1. caner boleh retak tu??

      Insyaallah ni blh jadi alternatif utk kuatkan kembali tulang tu..

      Delete
  3. Saya makan vivix. Boleh ke vivix membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk support kesihatan menyuluruh Vivix sangat membantu, Insyaallah..yg ptg rajin konsisten + doa + yakin ye..

      Delete
  4. Bila sentuh bab tulang memang kalsium adalah sumber utamanya, makin tua, makin kurang kalsium dalam badan.... Jadi pengambilan sumber kalsium membantu menambah jumlah kalsium dalam badan... nice entry...

    ReplyDelete
  5. Dah ada set tulang retak? Hebat produk shaklee. Sebenarnya tangan kiri Siqah pernah retak masa darjah 5 dan sampai sekarang tak boleh bengkok habis sampai bahu T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. allahu..mmg pergerakan agk terbatas la kan..

      Delete
  6. Replies
    1. ye sista..boleh lah cuba jika memerlukan

      Delete
  7. anak saya baru sembuh dari tulang retak.. makanan yang kaya dengan protein dan kalsium saya suruh makan lebih sedikit..tapi biasalah budak memang susah nak suruh makan. tue yang ambil masa 2 bulan untuk sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillag dah ok.. klu tulang mmg agak lama jugak nak sembuh..makan mmg kena jaga betul2..kalsium dan vitamin sgt ptg untuk pertumbuhan tulang baru dgn cepat

      Delete