Sunday, 12 July 2015

Bayaran sebuah rumah di syurga!!



Ketika Rasulullah mula-mula tiba di Madinah perkara pertama yang dilakukannya ialah mendirikan masjid-masjid Nabi. Ia didirikan di atas tanah seorang penduduk dari golongan ansar.
Ketika rasulullah hendak memperbesarkan masjid itu, baginda meminta tuan tanah itu memberi tanahnya. Tukaranya ialah sebuah rumah di syurga untuknya.
Orang tersebut keberatan, lalu datang Uthman bin Affan membawa 10,000 dirham dan membayar harga tanah itu. Uthman kemudian menyerahkan tanah itu kepada Rasulullah dan berkata “Ya Rasulullah, belilah tanah ini dari saya.”
Lalu dibeli oleh Nabi dengan sebuah rumah untuk Uthman bin Affan di dalam syurga. Nilai wang pada masa itu 20 dirham bersamaan seekor kibas yang baik atau 10 dirham seekor kambing yang baik.






Pengajaran:
Janji Allah itu pasti malah ganjarannya adalah berganda-ganda melebihi kemampuan pemikiran seorang manusia.
Memberilah tanpa hitung dan percayalah apa yang kau perolehi adalah yang terbaik walaupun apa yang kau perolehi mungkin kecil/sedikit/buruk pada pandangan mata kasarmu pada saat itu. Tapi nantikanlah pula ganjaranNya di saat pertemuan antaran kamu dan Dia. Di sebuah tempat yang kekal abadi kebahagian dan kekayaanNya.




-Signature Husna Rahman-

No comments:

Post a Comment