Monday 5 June 2017

CARA ELAK KULIT MENGENDUR DAN CEPAT TUA MENGIKUT PAKAR ESTETIK ( KECANTIKAN )

Source:Pinterest

Assalamualaikum.. salam 10 Ramadhan semua.. dah sepuluh hari kita berpuasa kan? Harap-harap terisi la 9 hari yang dah berlalu tu dengan perkara berfaedah ye..kalau tak Insyallah masih berbaki lagi 20 hari untuk kita kejar.. 
🏃🏃🏃

Ekceli dah lama Hsna tak baca paper tapi semalam adik beli paper semata-mata nak jadikan alas dalam sangkar kucing pastu tertarik plak dah dengan satu artikel kecantikan oleh pakar Pengamal Perubatan Am, Pengkhususan Estetik, Anti Penuaan dan Perubatan Regeneratif, Dr Norman Mohd Norawi..apalagi jum Hsna share sini..simple tapi sering kita abaikan tips ni sebab sikap kita yang malas dan malas..haaa kita ni banyak malas sebenarnya.. kan? kan?

                          | Kulit Muda = Kesihatan yang lebih baik dan usia yang lebih panjang |

Kulit lawa cantik putih bersih dan licin ni bukan idaman wanita je sekarang ni tau ..even lelaki pun idam kulit yang licin putih bersih dan lawa ..kan? Takde dah istilah cantik tuk wanita je..aishhh sape kata laki tamau ensem..kita as wanita pun nak yang ensem kan?? Hahaha.. maybe….

Tak kira lelaki or wanita bila usia meningkat otomatik kolagem dan elastin di bawah kulit akan mengendur. Kesannya kulit jadi kedut, kendur, hilang lemak, nipis dan kasar..yelaa kolagen ni macam gam yang connect antara sel-sel kulit supaya jadi kekal tegang dan sama rata jee..

Tarikan graviti dan pergerakan otot muka disebabkan oleh ekpresi muka yang dah bertahun jugak boleh jadikan kulit kendur dan timbul kedutan kasar.. waaaaaa biar betul??? Tak termasuk bila bekerut 1000 time stress..mesti berlapis kedut bak ang..caner tak cepat tua camni..ohgad!! Faktor lain yang biasa jadikan kita bertambah kedut 1000 ialah pendedahan kepada cahaya matahari yang berterusan, perubahan hormon dan merokok. So lebih mudah kedut timbul, pigmentasi dan jeragat serta masalah jerawat yang tak selesai-selesai..

So apa tip yang disajes oleh Dr Norman?
1. Minum air putih secukupnya
Ramai yang abai kepentingan air untuk penjagaan kulit. Bila usia makin meningkat kita mengalami masalah kekurangan air dalam badan. Mostly kita tamau atau kurang minum air sebab malas nak ulang alik ke tandas kerap sangat kan..? See MALAS!
Nak-nak yang banyak abiskan masa di ofic yang berhawa dingin..haaa lagi cepat kering kulit kita tau..bila dalam bilik berhawa dingin kelembapan bilik sangat rendah sehingga sebabkan kulif mudahnya je jadi kering.. bila sejuk konfem laaa lagi kurang minum air kan?? Minum air kosong boleh bantu kulit kita untuk kekalkan kesegaran pada kulit dan jugak tubuh kita.
“Aku memang selalu dah minum air banyak..tapi air manis la..tak lalu aku nak telan air putih banyak2..boleh muntah aku..”
Nah! Ni yang tak betul ni.. korang tau dak pengambilan gula yang berlebihan akan menyebabkan kulit cepat berkedut dan tua sebab gula berlebihan merosakkan lapisan kolagen bawah kulit.
**Elakkan gula dan garam dalam semua bentuk kerana ia mengganggu keseimbangan hormon dan mengganggu metabolism yang boleh menyebabkan penuaan yang belum tiba masanya.
**Elakkan ambik kopi atau teh dengan kerap sebab ia akan menyebabkan kita lebih kerap nak ke tandas ..pengambilan kopi dan teh yang over limit menjadikan kulit cepat kering dan hidrasi.

2. Makan lemak sihat
Ikan kaya dengan khasiat omega-3. Pengambilan makanan yang kaya omega-3 sangat penting untuk elak masalah kulit. Omega-3 + omega-6 + omega-9 ni boleh bantu untuk seimbangkan asid lemak dalam tubuh
Lemak yang tak seimbang di bawah kulit inilah faktor yang menyebabkan kehilangan lemak baik akhirnya menyebabkan masalah kulit berkedut dan tak sihat. Pengambilan suplemen omega-3 wajib diambil kalau korang ni jenis yang kurang suka makan ikan dan sumber omega-3 yang lain. Antara jenis lemak sihat yang boleh kita amal secara konsisten dan mudah nak cari ialah minyak zaitun dan minyak kelapa.

3. Ambil vitamic C secara konsisten
Ambik buah yang kaya vitamin C macam limau, jambu batu, kiwi, oren dan sayuran untuk penghasilan kolagen yang secukupnya untuk kulit tumbuh secara sihat dan segar. Sangat perlu untuk topup dengan suplemen vitamin c sebagai alternatif lain bagi individu yang kurang atau tak gemar langsung makan buah dan sayur

4. Ambil vitamin-vitamin asas yang penting untuk kulit.
Vitamin E. Pengambilan vitamin E dengan kedua-dua varian tokotrienol dan tokoferol untuk kesihatan kulit
Ambik Vitamin A yang kaya dengan beta karotin-lobak merah, tomato atau tembikai
Kesemua vitamin yang penting untu kulit ni sangat kaya antioksidan untuk bantu tingkatkan kesihatan dan kecantikan kulit. Antioksidan fungsinya untuk membantu lindungi kerosakan kulit akibat radikal bebas dari sinaran uv matahari
Semakin meningkat usia makin banyak kita terdedah kepada matahari dan pencemaran asap kenderaan atau rokok yang konfem2 akan menambahkan tekanan oksidatif kepada kulit ( punca utama jerawat dan jeragat) dan kesihatan as overall.
5. Kawal stress, sentiasa jaga circle yang positif dan kekal aktif fizikal dab mental.
Yang utama dan terpenting dalam proses penjagaan kulit ialah dengan menjaga pemakanan sihat, bersenam semampunya, ambil suplemen dan antioksidan secara konsisten serta minum air yang cukup.


                     -------------------------------------------
Cadangan suplemen Shaklee untuk kulit muda dan kesihatan terjaga.
#ESP PROTEIN

☑️agen awet muda. Protein (asid amino) sangat penting untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulit yang sentiasa segar dan baru
☑️untuk meremajakan kulit dengan mengembalikan radian kulit dan kepejalan otot serta mengurangkan kesan parut dengan cepat
☑️meransang pembentukan semul kulit baru dan lebih putih, lembut, rata dan licin
☑️membaiki pigmentasi seperti kurangkan kedutan dan kesan tua yang cepat akibat sinaran matahari setiap hari.


#B-KOMPLEX

☑️melawan tekanan elak peningkatan radikal bebas dan faktor oksidatif

#VITAMIN ACE

#VITAMIN A *CAROTOMAX
☑️meredakan penyakit kulit seperti kulit kering, kulit menggelupas, jerawat, psoriasis, ulser kulit, scabies dan sebagainya.
☑️kaya vitamin A beta karotene untuk menghalang degenarasi sel. 
☑️memperbaiki struktur kulit dan mempercepatkan penyembuhan luka jerawat.



☑️membentuk kolagen bagi menghalang otot menjadi lembik
☑️mencantikkan kulit menjadikan kulit lebih cerah dan juga menyekat pembentukan pigmen penyebab utama jeragat

☑️Vitamin C merupakan antioksidan yang akan digunakan secara cepat apabila kita berada dalam keadaan stres! Bila stres radikal bebas akan bertambah kesannya sangat banyak kepada kesihatan. Secara luaranya kesan yang jelas boleh nampak bila kualiti kulit sihat terjejas
Garis kedut bertambah

Kulit lebih kusam dan lemah
Malah kulit lebih kering dan xbermaya!

So sangat penting untuk sentiasa ada vitamin either in the form as supplement atau buahan dan sayuran. Awak yang memilih.


☑️anti penuaan dengan mengurangkan kedut, garis halus, parut dan bintik penuaan 
mampu memulihkan struktur kulit serta tona kulit. Bukan sahaja bahagian muka malah dada dan paha. Even satu tubuh taw
☑️boleh diapply terus pada bekas luka untuk hilangkan kesan parut
☑️vitamin E Complex Shaklee dirumus daripada minyak soya organic dan minyak biji gandum yang kaya dengan vitamin E. Ekstrak d-alpha tocopheryl yang aktif secara fisiologi dan digabung sekali dengan 8 jenis vitamin E (Alpha, Beta, gama & delta).


#OMEGA-3 *OMEGA GUARD
☑️ia membantu menstabilkan protein di dalam kulit bagi memastikan kulit tetap anjal
☑️amat sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah jerawat,parut jerawat dan ruang pori terbuka

#VIVIX
☑️Vivix tidak menghasilkan kolagen sebaliknya membantu menghalang kemusnahan kolagen dengan cepat. Vivix mengandungi antioksidan dari anggur yang super pekat untuk membantu membaiki dan mengekalkan kesihatan dan kecantikan kulit. Vivix- rahsia awet muda. Serta meneutralisekan radikal bebas dalam tubuh.  

☑️Shaklee Collagen Powder ni mempunyai sel kepaduan yang sangat tinggi dan mempunyai kapasiti untuk mengekalkan kelembapan kulit kita. 1 gram asid hialuronik dalam Shaklee Collagen Powder boleh menahan air sebanyak 6 liter.
☑️Dan salah satu kelainan dan kesitimewaan Shaklee Collagen Powder ni jugak mempunyai jisim molekul yg sangat rendah maka mudahlah diserap badan dan usus kita. Bila senang serap dapatlah bantu tingkatkan sintesis kolagen pada lapisan dermis kulit kita ni dengan berkesan. Kulit lebih tegang, anjal, rata dan muda. 





20 comments:

  1. lagi 2 tahun e'in nak masuk 3 series.. nak kena jage pemakanan and banyak minum air nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. woooo harus tuu..jaga makan, minum air cukup n 1 more esersais (ni yg struggle ni..aishh!)

      Delete
  2. Thanks for sharing..Good info 😆

    ReplyDelete
  3. nice info..tapi tu lh air manis gak sedap minum..hehe

    ReplyDelete
  4. Saya dah baca habis ni. Thnks

    ReplyDelete
  5. Nak senam tu yg malaslah Husna.....acane tu haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha tu la problem masalahnya kak..dushhh!

      Delete
  6. Produk shaklee..

    Memang terbaik

    ReplyDelete
  7. Masa 1st attempt tuk cabaran 2L/day air putih ritu mmg ssh tapi skrg lbh 2L kot..xssh pun rupanya bila kita nak..hihihi..yg ptg ada kemahuan dulu

    ReplyDelete

Iklan