Thursday, 21 April 2016

6 FAKTOR JERAWAT KERAP BERTANDANG


Jerawat boleh terjadi apabila berlaku ketidakseimbangan antara pengeluaran minyak dan sekresi pada kulit.
Bila minyak dalam kalenjar minyak yang berlebihan berkumpul dan lastly menyebabkan penyumbatan minyak, plus bila bergabung pulak dengan bacteria dan radikal bebas disekeliling maka masalah kulit menjadi makin teruk.

Its basic la kan! Rasanya semua orang tahu kan?

Tapi adakah kita cuba mencegahnya atau merawatnya…Tapi cegah dan rawat tak sama tau… so mana satu pilihan kita??

Ada 6 faktor utama yang boleh menyebabkan masalah jerawat:





1.         Hormon
Hormon androgen meningkat mostly time remaja. Masa ni period kemuncak bagi remaja, perubahan hormone berlaku, perubahan fizik berlaku even perubahan karekter juga berlaku. Perasaan mereka pun lebih fragile masa ni kan?? Bila hormone tak stabil ia akan kacau penghasilan minyak dibawah lapisan kulit. Samada terlebih penghasilan minyak atau kulit terlalu kering, its depend pada tubuh masing-masing.

2.      Pemilihan barangan kosmetik/bahan mekap
Sekarang ni kita punya 1001 pilihan barangan kosmetik dipasaran. Dan kita sepatutnya lebih bijak untuk membezakan jenis kosmetik yang sesuai untuk kulit kita plus yang pasti selamat. Lebih elok kalau pilih produk semulajadi yang berasaskan tumbuhan atau alami.

3.      Kelembapan/Cuaca
Keadaan/jenis cuaca kat Negara kita yang panas + lembap kadang-kadang menyebabkan lebih banyak bacteria terkumpul atas kulit kan? Belengas je….erkkk…so kerap-kerap la basuh muka tu…. ><… nak lagi efektif kerapkan berwuduk…hikhik …sentap woooo!!!

4.      Tekanan
Kenapa stress aje jerawat naik, asal jerawat naik je ha stress la tu tandanya..eheh!! apa kaitan stress dengan jerawat??

Bila perasaan dan tubuh kita stress badan akan menghasilkan hormone corticotrophin yang menggalakkan pertumbuhan jerawat. So banyakkan minum air masak then selawat. Insyallah tenang jer perasaan.

5.      Genetik
Jika mak atau ayah dulu pernah ada jerawat, so anak-anak juga berkemungkinan akan mengalami pengalaman yang sama. Tapi factor ni sebenarnya boleh diubah. Sekarang ni kan sudah banyak produk atau suplimen yang boleh membantu mencegah dari awal. Apa yang penting ialah jaga pola dan pemilihan makanan setiap hari.

6.      Ubatan

Tahukah anda pengambilan ubat yang mengandungi kortikosteroid boleh menggalakkan pertumbuhan jerawat. Daripada ambil ubat better ambik vitamin tau. Lebih selamat dan tubuh pun lebih suka vitamin dan suplimen. Sebab tubuh amat memerlukannya untuk kekal cantik dan sihat. 



HAPPINESS


Sekian sharing ringkas..xde mood sbnrnya ni...sakit urat tak hilang2 lg lepas insiden minggu lepas... ngeee...muda2 dah cakap pasal sakit urat kan... tu la awal dulu tak berapa cermat nak jaga kesihatan, 2-3 tahun kebelakangan ni baru capai kesedaran gaya hidup sihat...nasib awal kan?? klu dan 30-an baru nak try2 usha jaga tubuh aishhh agak lewat jgk tu...kesannya tak nampak sekarang tapi masa tua nantI....ngengenge tak nak!! nak sihat!! insyallah kita usaha sama-sama jum....

Salam Sayang HR, 011.2557.9903



No comments:

Post a Comment