Monday, 11 January 2016

6 PETANDA ANDA MENGALAMI MALNUTRISI


Gemuk atau kurus tidak menunjukkan seseorang tu sihat. Habis tu mana mana feature orang sihatnya? Gemuk tak sihat kurus pun tak sihat… aiyak marah nampak…

Yang sihat tu ialah yang seimbang…seimbang dari segi berat badan, pengambilan nutrisi, exercise dan sebagainya.

6 petanda kekurangan nutrisi / malnutrisi

Warna rambut dan kulit berubah
Mengambil masa lama untuk sembuh daripada jangkitan atau luka
Berat badan dan ketinggian tidak  normal
Kemurungan, lesu dan resah
Kerap cirit-birit
Daya ingatan yang lemah



Husna punya petanda kekurangan nutrisi sebelum ambil Shaklee ni ialah perubahan warna dan struktur rambut yang sangat teruk. Rambut bercabang, ber”karat”, lepas shampoo je kering, setiap kali bangun tidur rambut berminyak, korang jangan ingat kulit muka je berminyak, kulit kepala dan rambut juga berminyak kalau kandungan nutrient dalam badan tidak seimbang.  Dan yang no 3 dan 4..

Tapi sekarang semua masalah tu hilang. Part paling best rambut makin cantik, hitam dan bersinar, takde lagi rambut bercabang, lembut dan lembap. Memang rasa macam dah jatuh cinta dengan rambut sendiri.

Dianggarkan 2 billion penduduk dunia menderita kekurangan nutrient terutamanya iodine, zat besi dan Vitamin A. Dapat makan makanan yang banyak tak bermakna anda mengambil cukup nutrient. Kadang kita ambik lebih protein tapi kita kurang pengambilan Vitamin C. Ada jugak pengambilan karbohidrat cukup tapi pengambilan protein kurang, sedangkan karbohidrat perlukan protein untuk memastikan ia terproses dengan elok.

Mikronutrient adalah vitamin dan mineral  yang diperlukan dalam kuantiti yang tertentu untuk perkembngan kognitif, psikomotor dan sosio emosi.


Dalam tempoh 2 tahun pertama tumbesaran si kecil berlaku sehingga 80%. Jika sepanjang proses tumbesaran si kecil tidak diberi nutrisi sepenuhnya boleh mengakibatkan pertumbuhan terbantut, perkembangan otak menjadi lebih perlahan serta kekuatan imunisasi badan juga akan menurun.

Sama jugak dengan individu yang mempunyai berat badan yang berlebihan tidak bermakna semua keperluan nutrient telah dipenuhi. Sebaliknya lebih banyak pengambilan makanan terproses diambil  maka lebih banyak vitamin yang diperlukan oleh tubuh untuk melancarkan proses metabolism tubuh serta membantu mengatur tindak balas kimia dalam tubuh lebih cepat dan lancar.

Antara proses biokimia yang memerlukan nutrient ialah pemprosesan gula dengan pembakaran lemak. Jika anda mengambil lebih kalori tetapi sedikit nutrient (vitamin & mineral) ia akan mengelirukan sistem metabolism tubuh akhirnya ia disimpan dalam bentuk lemak.

Apa tindakan anda untuk situasi macam ni? Husna pasti majority daripada kita sememangnya kekurangan nutrisi, makan banyak but still tidak merangkumi kesemua nutrisi. Macam mana nak cukup? Cer kabo sikit buah dan sayuran pilihan limited berbanding makanan bergoreng, berminyak dan berlemak.. dah la vitamin tambahan takmau tambah…betul ke tak betul?

So move on.. mula berubah kalau masih sayang kat diri sendiri…atau korang boleh follow apa yang Husna cadangkan kat bawah ni… 


Set kesihatan premium

ESP SOY PROTEIN
Membekalkan sumber protein utama- 9 jenis asid amino penting yang hanya boleh diperolehi daripada sumber makanan harian
Merupakan protein shake yang membekalkan nutrisi penuh- elok diamalkan setiap pagi sebelum memulakan aktiviti sepanjang hari


VITALEA IRON FORMULA (DEWASA) & VITALEA FOR KIDS (KANAK-KANAK atau untuk individu yang tak  expert nak telan kapsul..=))
Multivitamin+ Multimeral =Vitalea
Pelengkap nutrisi utama
Membekalkan elemen-elemen penting untuk tubuh dengan penyedian asas nutrisi penuh untuk memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru yang sihat, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut yang kuat, otot, kuku, hormone dan kesihatan tiroid.

OMEGA GUARD (omega 3)
Membekalkan sumber omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA.
Omega 3 amat penting untuk kesihatan keseluruahan termasuk saluran darah, jantung,  tekanan darah, tahap kolestrol, tahap gula, meneutralkan toksik dalam darah, membantu mempertingkatkan fungsi otak dan memori, mengurangkan keradangan kulit serta meningkatkan kesihatan kulit.

 #infoisihat

eat healthy to form a healthy body
be healthy skinny
be healthy chubby
be healthy us!!
.
Rakan sihat anda, Husna Rahman| 011.2557.9903

No comments:

Post a Comment