Friday, 15 January 2016

5 CARA NAK DAPATKAN BERAT BADAN IDEAL DENGAN CEPAT, MUDAH,SIHAT & MURAH

1.       
Timbang berat badan. Guna formula macam kat bawah ni untuk bantu korang keep monitoring ideal body weight. Korang biasa dah sebenarnya dengan formula ni tapi kot-kot korang lupa, boleh rujuk sini untuk ingat balik..

BMI- Body Mass Index atau Formula Brocca (*BB= Berat Badan, *TB= Tinggi Badan)

Body Mass Index
Formula Brocca
BMI=BB (kg) TBx TB (m)
Normal untuk perempuan~ 17-23 , lelaki~ 18-25
Gemuk ~ 23-27, 25-27
Obesiti >27, >27
Sangat Obes > 39.9
BB ideal =(TB-100-10%(TB-100)



BMI



2.       Tip isi perut~~
1/3 daripada makanan
1/3 daripada minuman
1/3 daripada udara

3.       Makan sebelum lapar berhenti sebelum kenyang.
Makan sebelum lapar supaya takdela rasa nak makan apa aje yang ada depan mata kan? Maklumla bila perut lapar yang tak sedap pun jadi sedap…betul tak? Tu yang pegi pasar malam time puasa habis makanan dekat pasar malam tu usung bawak balik…he…contoh je ni…kita bukan macam ni.. (harapnya betul ler)

Berhenti sebelum kenyang supaya badan tak over letih selepas kenyang. Kalau dah letih sah-sah malas nak gerak…

4.    Berlatih puasa sunat at least 2 kali seminggu, Isnin & Khamis. Next entry Husna share kebaikan puasa dan bagaimana puasa dapat bantu rehatkan system penghadaman dan kempiskan perut dengan betul.

5.     Tetapkan “model makan” , “ menu comel aku” atau apa-apa ajelah yang korang nak namakan untuk galakkan korang follow dengan disiplinnya cara pengambilan makanan harian korang.

Kat sini Husna sediakan tip cara makan “comel”sebagai panduan semua:

#1. bataskan pengambilan lemak tepu, lemak trans, kolestrol, garam dan pemanis tambahan
#2.pastikan korang ambil hanya 10% total kalori yang berasal dari lemak tepu
#3.pastikan  hanya 300mg kolestrol yang diambil setiap hari
#4.pastikan korang ambik paling sikit lemak trans atau hindari terus lagi baik kot sebab lemak ni jauh lebih bahaya daripada apa sahaja jenis lemak tepu
#5.bataskan pengambilan lemak hanya kepada 20%-35%. Banyakkan lemak tidak tepu atau asid lemak tidak tepu mono takpe contohnya minyak ikan, minyak sayur atau kacang
#6.bagi diet 2000 kalori makan dua cawan buah dan 2 setengah cawan sayur setiap hari.
#7.kalau korang suka sangat daging pilih bahagian daging yang kurang lemak atau tidak mengandungi lemak langsung.
#8. ambil biji-bijian sebanyak 85gm ataupun lrbih setipa hari
#9. minum 3 gelas susu ataupun produk tenusu yang bebas lemak setiap hari..Husna simple2 je cukup hanya dengan segelas ESP SOY PROTEIN..memang mengenyangkan dan menyihatkan.
#10. kurangkan pengambilan garam kurang dari 2 sudu sehari

.

Apply it with discipline, consistent & patience dears Insyallah impian kurus bila-bila masa boleh jadi kenyataan , YES!! kuatkan azammu untuk kurus ...yeehaa!! you boleh!!...p/s: aduyai..tiba2 teringin nak six pax jugak...(just kiddin')..

lastly salam sayang everyone dari Husna Rahman | 011.2557.9903
harap-harap entry ni fully benefit y'all..bye & assalamulaikum.

No comments:

Post a Comment