Wednesday, 23 December 2015

TIP PILIH SKINCARE TERBAIK



gambar hiasan


Banyaknya pilihan skincare sekarang ni kan tapi featurenya nampak sama je. Cuma packaging je nampak lain.  Korang tau tak bagaimana panduan nak tahu skincare yang korang guna takde campuran bahan kimia.

Kat sini Husna senaraikan 10 bahan kimia yang memang bahaya untuk kulit malah kesihatan kita untuk jangka masa panjang. Sebolehnya elakkan skincare yang mengandungi bahan-bahan ni.

Kalau dijeling-jeling senarai bahan-bahan kimia ni ejaan pun dah nampak kompleks apa lagi nak menyebutnya kan? Terbelit-tergeliat lidah..huh..namun anda harus ambil tahu demi keselamatan diri anda. 





Kandungan bahan kimia
Ancaman kesihatan
PEG,Polysorbates, laureth, ethoxylated alcohol
Kemampuan meransang barah
Propylene glycol
Radang kulit, kerosakan ginjal dan hati, mengahalang aktiviti kulit yang normal
Paraben
Perosak sistem endokrin-merosakkan system hormon
Sodium laurel, lauryl sulfate,, sodium laureth sulfate atau ditulis dalam bentuk “from coconut” atau “coconut derived”.
Berpotensi mencetuskan sel barah apabila bergabung dengan bahan kimia lain.
Kelebihannya ialah mampu meresap kedalam kulit yang lembab namun amat berbahaya.
PABA atau octyl-dimethyl dan padimate-O
Menyerang DNA dan menyebabkan mutasi genetik apabila terdedah kepada cahaya matahari
Toluena/benzoic,benzyl atau butylated hydroxtuluen
Menyebabkan pengurangan penghasilan sel darah merah, merosakkan ginjal/hati malah jika digunakan oleh ibu hamil ia mendedahkan kepada risiko kecacatan/keguguran
Asid Fenol Karbolik
Mengganggu kitaran darah, lumpuh,kekejangan, gangguan pernafasan
acrylamide
Barah payudara
Octyl-methoxycinnamate
Membunuh sel kulit
Minyak mineral, paraffin dan petrolatum
Menghalang pembuangan toksin kerana ia menutuplapisan kulit dan liang roma.
Jadi ia akan menghalang pertumbuhan kulit normal.
Merencatkan penghasilan hormone.


Sumber: Buku 4 Rahsia untuk kembali muda


Tip pilih skincare terbaik:
#1. Carilan produk yang membekalkan sumber semulajadi seperti ekstrak biji anggur, biji sitrus, kalium sorbet, asid sorbic, phenoyxethanol, vitamin ACE (Vitamin a,c dan e)

#2. Baca komposisi bahan yang terkandung dalam produk dengan teliti dan jangan mudah terpedaya dengan “kebaikan-kebaikan” yang ditawarkan.

#.3 Rujuk testimoni-testimoni pengguna-pengguna sebelum ni. Semakin ramai yang memberi respon yang baik semakin eloklah produk tu. Maksudnya produk tersebut boleh dipercayai.

#4.Kenalpasti  sensitivity serta keperluan kulit anda terhadap jenis-jenis skincare yang sesuai untuk kulit anda. Ini untuk mengelakkkan sebarang kesan alergik, rashes dan sebagainya kepada kulit anda.
 
gambar hiasan


Ok penjagaan luaran dah sekarang kita go on dengan penjagaan dalaman pulak. Camna nak jaga dalaman tubuh kita melainkan melalui pemakanan seperti pemakanan seimbang, pengambilan suplimen untuk penambahan nutrisi kepada badan serta bertindak sebagai imuniti menentang bakteria dan jaga “kebersihan” usus.

Bayangkan tubuh kita seperti sebuah kereta. Hampir setiap minggu ke carwash untuk “dimandikan” namun tidak dihantar servis ke workshop. Agak-agak macam mana enjin kereta tu, breakdown mungkin. Sama jugaklah dengan tubuh kita. Luaran boleh dijaga, disolek dan ditilik mana yang kurang terus sapu skincare tapi bagaimana pula bahagian lapisan dalaman yang kita tak nampak?



Jum topup “makanan kulit” tapi apa yang kulit perlukan sebenarnya untuk menjamin pertumbuhan yang sihat dan cantik.
  1.     Protein- makanan utama kulit
       2.       Vitamin C- gam kulit
       3.       Vitamin E-pelindung kulit
       4.       B Complex-tenaga sel kulit
       5.       Kolagen- penguat/tingkatkan daya tahan kulit

Kat atas tu Husna senaraikan fungsi utama setiap vitamin untuk kulit supaya korang mudah faham.
Suplimen kulit pilihan anda: 100% semulajadi, 100% berasaskan bahan yang terjamin, selamat dan berkesan. Insyaallah.

 ESP SOY PROTEIN
~~membantu membina sel-sel baru- kulit sentiasa kelihatan berseri dan bersinar
~~membantu mengurangkan parut dengan cepat apabila penggantian sel kulit lama dengan sel kulit baru berlaku lebih konsisten dan cepat
~~untuk pembaikpulih tisu yang rosak akibat radikal bebas dan bahan kimia daripada penggunaan kosmetik yang pelbagai.

P/S: tapikan sape-sape yang consume ESP ni dan tak perlu make up tebal-tebal sangat sebab muka dah natural dah terlampau cantik.. (y)

VITA C PLUS
~~mampu menyekat bakteria penyebab masalah kulit seperti jerawat dan jeragat
~~meningkatkan imuniti tubuh
~~sumber antioksidan yang kuat
~~bertindak sebagai tisu penghubung
~~membantu penghasilan kolagen
~~flavonoid membantu menyekat kesan alergik pada kulit
~~mempertingkatkan pemulihan kulit

VITA E COMPLEX
~~Vitamin antioksidan yang bertindak melindungi kulit daripada serangan radikal bebas yang sangat berbahaya
~~seterusnya meneutralkan radikal bebas yang merosakkan kulit
~~memperlahankan proses penuaan
~~menurunkan risiko barah
~~membekalkan oksigen kepada kulit seterusnya mempercepatkan pemulihan sel tisu yang rosak
~~memudarkan parut
~~mengurangkan bintik penuaan
~~meningkatkan elastisiti kulit – ketegangan kulit

B COMPLEX
~~bertindak sebagai anti stress – bila stress hormone tak baik untuk kulit makin meningkat jadi B Complex bertindak menenangkan kita daripada stress yang berterusan
~~menjaga kulit sihat
~~melancarkan pengaliran darah kepada kulit supaya penyebaran nutrient kapada kulit lancar.

Shaklee Collagen Powder
~~pembaikpulih tisu
~~mengurangkan kedut dan kesan penuaan
~~meningkatkan kelembapan kulit kerana kolagen mempunyai keupayaan untuk mengekalkan air dalam tubuh
~~meningkatkan seri wajah- wajah lebih bersinar dan muda.


Additional
Multivitamin Vitalea with Iron Formula
~~kandungan Iron amat penting untuk menghalang kesan awal masalah kulit
~~membekalkan nutrient penuh kepada kulit
~~legkap dengan imbagan vitamin dan mineral untuk tubuh
~~untuk pembentukan sel darah merah yang sihat-  darah yang kurang toksik mampu membawa vitamin dan mineral yang cukup untuk kulit. Kerana darah yang kotor dengan toksik akan member kesan yang tidak elok kepada kulit seperti gatal-gatal, rashes, parut lambat hilang dan sebagainya.

VIVIX
~~sumber utama resveratrol yang mampu menjadikan kulit anda kelihatan 25 tahun lebih muda dari usia sebenar anda
~~mampu mengurangkan simpton penyakit-penyakit kritikal kerana ia dapat menembusi hingga ke peringkat asal sel (sel sellular)
~~komponen awet muda remaja kepada keanjalan kulit, kekuatan sendi, kesihatan dalaman tubuh dan tenga berpanjangan.

 Herblax
~~Untuk tindakan pembersihan usus besar bagi membantu penyerapan nutrient menjadi lebih mudah dan berkesan




Salam sayang
Husna Rahman | Rakan sihat anda!!
Facebook: Husna Rahman | page TIP SIHAT
Whatsapp/telegram: 011-2557 9903
Email: husnasukahijau@gmail.com
Instagram: @husna.rahman

No comments:

Post a Comment