Monday, 14 December 2015

KARBOHIDRAT PENYEBAB KEGEMUKAN

Tahukah anda mengambil makanan berlemak dan tinggi kolestrol bukan punca utama kegemukan atau penyakit berbahaya.

Tapi makanan berkarbohidrat tinggi yang menjadi punca utama kegemukan dan masalah kesihatan lain seperti diabetes, obesity dan kardiovaskular.

2 perkataan penting yang perlu korang faham konsepnya sebelum korang decide bagaimana method nak kurus secara berkesan. Perhatikan baik-baik.
1.         Karbohidrat
2.       Indek glisemik

Dr Norman Norawi [Doktor Perubatan Bahagian Anti Penuaan dan Estetik berkata: karbohidrat dengan nilai indeks glisemik berbeza memberikan kesan yang berbeza kepada tubuh kita untuk jangka masa panjang walaupun makanan yang sama jenis.

Contoh: roti 1 & roti 2
Kedua-duanya roti tapi kadar karbohidrat mungkin berlainan nilai.

Journal Nutrient 2013 “Nutritional  Recommendation  for Cardiovascular Disease Prevention” melaporkan bahawa makanan yang asli dan tinggi serat mempunyai indeks glisemik lebih rendah dan mampu mencegah pelbagai masalah kesihatan.

American Journal of Clinical Nutrition 1981 pula menyatakan karbohidrat diklasifikasikan berdasarkan kadar kepantasannya untuk ditukarkan kepada glukosa dalam darah atau kita panggil indek glisemik [GI]

GI dikelaskan kepada 3 tahap: tahap rendah, sederhana dan tinggi

 Iaitu bermula skala 0-100.

Makanan yang cepat terhadam oleh perut dan ditukar kepada glukosa/gula dalam darah dipanggil GI tinggi iaitu denga nilai lebih 70.

Makanan GI tinggi = kadar pertukara karbohidrat à gula berlaku pantas àMenyebabkan kandungan dalam darah menjadi tinggi

Manakala makanan yang lambat ditukarkan kepada glukosa mempunyai GI rendah, kurang daripada 55

Dan GI dalam kadar 56-69 pula dipanggil GI sederhana.

Makanan yang tinggi GI menyebabkan kenaikan paras glukosa dalam darah dengan cepat.

Makanan berkarbohidrat yang mempunyai GI sederhana dan rendah perlu dambil bagi mengelakkan kesan turun naik paras gula dalam darah yang mendadak serta mengawal penghasilan insulin berlebihan dalam badan.

Antara kaedah menurunkan nilai GI dalam hidangan ialah melalui pemjagaan diet makanan yang betul atau pengambilan suplimen bagi menyekat atau melambatkan penghadaman karbohidrat.

Untuk mendapatkan cara hidup yang berglisemik rendah dapatkan makanan pembakar lemak.

#.Hindari bijiran- jagung

#.Hindari kentang dan makanan berkanji – beras gandum dan gula

#.Ambil makanan kaya omega-3- kekacang

#.Hindari makanan lemak trans, kafien dan sirap jagung berfruktos tinggi kerana makanan begini akan menyebabkan insulin mengalami kegagalan fungsi.

#.Pilih buah yang boleh dimakan bersama-sama dengan kulit

#.Fokuskan makanan yang berprotein tinggi
+.Ia dapat memebantu meningkatkan metabolism tubuh
+.Galakkan mengambil makanan berprotein tinggi semasa bersarapan pagi kerana ia mampu mengawal kadar gula dalam darah
+.Protein membantu menstabilkan tahap insulin darah jadi tubuh dapat membina otot dan membaiki tisu badan yang rosak .
+.Ia akan menyebabkan tubuh tanpa lemak yang sentiasa cergas dan sihat. Ia juga dapat menghalang penyakit diabetes.

#.Ambil makanan rendah GI
+.GI rendah mampu membantu kekenyangan yang lama  
+.Membantu mengekalkan tahap gula dalam darah yang normal
+.ESP & Cinch merupakan pilihan terbaik anda!!

 Cinch mengandungi protein leucine yang amat penting 
 Untuk membantu menjaga  otot
 Tingkatkan tenaga
 Mempunyai kadar GI yang sangat rendah iaitu 22 (cinch) & 39 (ESP)
 Membekalkan 6gm kandungan serat dalam setiap hidangan
 Untuk menyelesaikan masalah lemak berkumpul
 Membantu mengawal selera makan/rasa lapar
 Mengawal paras gula dalam darah
 Membekalkan rasa kenyang dalam jangka masa lama
 Membantu membina otot yang sangat penting untuk proses metabolism  dan pembakaran lemak secara efektif.
 Terhindar dari gejala diet yo-yo
 Membekalkan 24 jenis vitamin penting dan 6gm serat larut
 Meningkatkan kadar metabolism tubuh.
 Soya non-gmo

ADDITIONAL INFO: PROMO #Decemberspecial

YES PACK PROMOTION 
#. 2 tin cinch shake
#.1 Vitalea
#.1 Herblax
#.1 Lecithin
#.1 box tea mix
*free postage
*free postage
*free gift
*free consultation
*a lot of health & guideline

Atau #Decemberspecial  by HUSNA RAHMAN
#.1 tin cinch shake
#.1 Vitalea
#.1 lecithin
#.1 herblax
*less x%
*free postage
*free gift
*free consultation
*a lot of health & guideline



 Cara-cara nak order:
1. Directly contanct Husna melalui 011-2557 9903
2.Self order anda boleh tekan button  ORDER sini
3.Nak pergi sendiri ke branch Shaklee, anda boleh guna ID 1185474 untuk harga istimewa.
=♡=
 Sumber:Sinar Harian 13/12/15


No comments:

Post a Comment