Wednesday, 23 December 2015

APA SALAHKU? | SIHAT ITU KAYA



                                                 KENAPA KITA PERLU SIHAT?
Kesihatan adalah nikmat yang tersembunyi seperti mahkota di atas kepala orang yang sihat dan hanya dilihat oleh orang sakit –Nabi Daud-

Renungkan sekejap: Anda berada di ICU melawat orang sakit tapi apa yang anda telah saksikan
#.Individu yang saluran pernafasannya disalurkan kepada tiub oksigen yang dihubungkan ke trakea
#.Individu yang seluruh tubuhnya, masanya dan dirinya terbaring bergantung kepada mesin
#.Individu yang berselirat dengan wayar, alat pace maker, mesin ventilator dan sebagainya
#.individu yang tepaksa bergantung kepada ubat semata-mata untuk meneruskan hayat
#.individu yang terpaksa dikawal ketat tekanan darahnya, frekuensi jantungnya, tahap oksigen dan suhu badannya malah tidak mampu untuk membuang dengan sendirinya

Dan macam-macam lagi

Situasi-situasi macam ni  mungkin perlukan ratusan, ribuan malah mungkin ratusan ribu semata-mata untuk sebuah kehidupan yang mesti diteruskan.

Korang rasa la kan bila dah sakit apa yang korang rasa bila makan, tidur, bergerak even nak bernafas sekalipun. Rasa tak selesa kan? Even terhiris pisau sikit aje kat jari nak suap makan pun terasa pedih..betul tak?....hekelleh manjanyee..

Bila makanan mewah terasa tawar, minuman manis terasa pahit, kemewahan bilik tidur tidak dapat menenangkan dan kekayaan hanyalah hiasan semata.

“Apabila hidup tanpa kesihatan, kearifan dengan sendirinya tidak tercapai. Seni tidak mungkin muncul, kekuatan pasti lenyap, kekayaan menjadi tidak berguna dan kecerdasan sudah tiada gunanya – Herophilus-

Ramai yang rajin "merawat" kenderaan mereka, dibawa- dipandu ke bengkel secara berkala dan setengah orang tu memahami kesihatan kenderaan mereka lebih daripada mereka memahami tubuh mereka.

Dalam masa yang sama nilai kesihatan terabai tanpa pembelaan, perhatian dan penjagaan sempurna.

Kecewakan dengan diri sendiri? Ibarat amanah diabai-abai, hadiah dilempar-lempar, masa disia-sia, duit dan harta dibazir-bazirkan..rugi kan?

Lebih malang lagi kita tidak pernah tahu pun untuk menghargai dan memanfaatkan sebaiknya dengan apa yang dah ada kat negara kita ni
#. Konsep-konsep hidup tentang kesihatan yang canggih
#. Perkhidmatan perubatan yang berkualiti
#. Akses kepada gizi dan vitamin yang lebih dari mencukupi

Tapi kita lebih prefer dengan layanan kesihatan yang semakin mahal kan?  Kita lebih memilih untuk mengubati berbanding mencegah. Betul tak?

Sampai bila kita nak jadi macam ni? Sampai penyakit menghinggap tubuh pada tahap kritikal, sampai tubuh hilang keupayaan? Tapi kos perubatan sah-sah makin mahal..

Atau anda mahu bertindak dan berubah mulai sekarang
jangan tunggu, jangan tangguh, MAKE YOUR MOVE NOW DEARS!!

Tahukah anda?
Kemerosotan tahap kesihatan bukan perkara yang wajib berlaku. Sebagaimana alat muzik yang sudah lari temponya kerana berkarat.

Sama jugak la dengan tahap kesihatan tubuh kita yang  perlu dijaga, disemai, dibelai dan diberi penjagaan yang teliti dari segi kebersihan tubuh dan persekitaran,pemakanan yang baik dan seimbang untuk tubuh, penjagaan kesihatan dan sebagainya.

Umpamanya macam ni hidup yang bergelumang dengan pelbagai penyakit ibarat kesihatan yang ditarik nikmatnya kerana kita salahguna dan salah penyelenggaraannya.  Ia hasil dari gaya hidup/ lifestyle choice. Orang macam ni boleh diibaratkan memillih penyakit dari catalog yang tersedia. 

Ia kerana diri kita sendiri yang tak reti nak jaga diri..

Gaya hidup yang merosakkan tanpa sedar: GAYA HIDUP 3F
FOOD
FUN

FASHION (trend)

gaya hidup macam ni memang tak lain dan tak bukan dah iaitu jenis gaya hidup barat!!
nak ikut sangat la benda tak elok ni kan??

Dr. Andrew Weil dalam kajiannya mendapati tubuh badan manusia boleh bergerak dengan aktif dan produktif hingga usia 80 tahun dengan pemeliharaan kesihatan yang baik. Tidak dapat dinafikan keupayaan tubuh semakin berkurang apabila mula menginjak umur 40 tahun keatas. Ini berlaku apabila nilai kesihatan tidak dihargai sepenuhnya oleh pemilik tubuh.

Kuncinya pencegahan itu yang utama!!
Pemeliharaan kesihatan sejak dari awal
Mengawal pemakanan dengan baik
Menjalankan aktivit sebagaimana seorang manusia yang bebas bukan sebagai hamba dunia moden.

wow entry ni macam marah je...hihi..takpe marah kerana sayang.. 

**oleh itu apa tindakan kita sebagai seseorang yang impikan kesihatan yang paling unggul dan bebas?

Mulakan dengan pembekalan makanan baik untuk fungsi tubuh dengan mengenalpasti dan memahami keperluan tubuh sendiri.

Sel terbentuk daripada protein. Tubuh manusia merupakan gabungan jutaan sel-sel yang terbentuk daripada protein (amino asid). Pilih sumber protein berasaskan tumbuhan berbanding haiwan kerana tubuh lebih mudah berinteraksi dengan sumber natural daripada tumbuhan berbanding haiwan. Toleransi diantara tubuh manusia dan tumbuhan adalah lebih sepadan. Antara sumber kaya protein berasaskan tumbuhan ialah soya.

Galakkan mengambil protein tumbuhan daripada soya kerana soya adalah sumber paling kaya protein. ESP SOY PROTEIN SHAKLEE merupakan esktrak kacang soya non-gmo yang selamat dan diteliti penghasilannya bermula dari proses menuai, dibaja, dipetik dan diproses untuk dijadikan minuman protein.

Dicuci dengan menggunakan air bagi memelihata nutrient dan memastikan tidak berlaku perubahan genetik asal soya tersebut. (kebanyakan pengusaha soya mencuci soya dengan alcohol. Apabila penggunaan alcohol digunakan keatas soya, ia boleh mengganggu serta merubah genetik asal soya yang tidak baik untuk kesihatan)


Tubuh kita memerlukan 40 jenis vitamin, zat galian dan mineral untuk menjamin fungsi yang terbaik. Vitalea with Iron Formula dapat membantu tubuh anda menerima kesemua jenis nutrient yang diperlukan. Ditambah lagi dengan salutan tumbuhan herba spirulina yang membantu proses menelan lebih mudah.

Vitalea mempunyai kadar larut yang cepat supaya proses penyerapan kesemua multivitamin di dalam Viatlea terserap semaksimum mungkin tanpa terbazir oleh lapisan perut (deodonum)

Dengan hanya pengambilan kedua-dua sumber nutrisi ini secara konsisten dan berdisiplin hampir 50%  telah dapat membantu fungsi tubuh dengan sebaiknya. 

Extra care: Ambik Vivix
effect yang wow, tak disangka-sangka dan berbaloi-baloi. tubuh sihat, awet muda, sendi kuat, bebas penyakit, hidup pun bahagia. Insyaallah.

Konsepnya mudah sahaja: sebagaimana kita makan untuk menghilangkan rasa lapar pada perut dan bekal tenaga, begitu juga system tubuh kita memerlukan makanan untuk terus hidup dan menjalankan fungsi sebaiknya.

Apabila system dalam badan sihat maka kesihatan fizikal juga akan lebih aktif.



Kupasan isu daripada penulisan Dr. Aidh Hashman




Share with love,
Salam sayang Husna Rahman
011-2557 9903
byess & assalamualaikum dear readers.

No comments:

Post a Comment