Sunday, 8 November 2015

5 sebab mengapa protein boleh membantu penurunan berat badan





4 LANGKAH MENDAPAT TUBUH SEMPURNA 
SEL YANG LEBIH SIHAT MENJAMIN TUBUH YANG SIHAT









Sumber utama tenaga bagi setiap sel-sel tubuh badan manusia adalah dari glukosa dalam darah. Terdapat 3 sumber glukosa dalam darah:

Sumber primer ialah melalui karbohidrat.
Sumber kedua adalah melalui lemak
Sumber tertier adalah melalui protein.

KARBOHIDRAT
LEMAK
PROTEIN

Tujuan kita kurangkan karbohidrat sehingga tidak lebih dari 35g/hari adalah untuk membolehkan sel-sel tubuh mula menggunakan lemak yang tersimpan banyak dalam badan.

KARBOHIDRAT LEMAK TENAGA


Sepanjang proses pertukaran sumber dari karbohidrat ke lemak, beberapa tanda akan berlaku terutama rasa lapar di mana sel-sel akan saling beri isyarat melalui impuls ke sel otak untuk membolehkan sel otak arahkan kita ambil lebih karbohidrat. Maksudnya lagi meningkat selera dan rasa nak makan.

Lemak memerlukan oksigen yang banyak untuk menukarkannya kepada tenaga oleh sebab itu tubuh memerlukan air yang mencukupi supaya proses pertukaran tenaga berjalan dengan lancar tanpa gangguan kepada sistem-sistem lain didalam tubuh. Kalau tak nak minum air hirup sebanyak mungkin udara segar supaya tubuh mempunyai cukup oksigen. Kalau anda mampu la kan..tapi kualiti udara sekarang ni kebanyakan sudah tercemar kan? Lagi banyak pencemaran…lagi bahaya untuk system tubuh kita kerana ia akan menjadi toksik Apabila lemak mula digunakan akan berlaku pembebasan tenaga

KORANG TAU TAK?
1g lemak membakar 9 kalori berbanding 1g karbohidrat atau protein membakar 4 kalori.

Macam ni nak bagi clear..bayangkan kalori tu MANUSIA yang mengangkat batu-bata. Perpecahan 1gm lemak memerlukan 9 orang untuk mengangkat batu-bata. Manakala 1gm karbohidrat/protein hanya memerlukan 4 orang. Maksunya pembakaran lemak menggunakan lebih banyak tenaga sedangkan kita juga perlukan tenaga sepanjang hari. Malangnya tenaga kebanyakannya digunakan untuk memecahkan lemak. Jadi kita pun keep feel hungry..kalori tersimpan untuk pembebasan tenaga seterusnya..so kenyang lebih lama.


Jadi apa peranan PROTEIN dalam kes ni?

Protein adalah elemen asas struktur dan fungsi dalam setiap sel badan dan terlibat dalam pelbagai interaksi metabolik. Semua sel-sel dan tisu-tisu mengandungi protein , oleh itu protein adalah penting untuk pertumbuhan dan pembaikan dan penyelenggaraan kesihatan yang baik.

Protein menyediakan tubuh dengan kira-kira 10 hingga 15 % daripada tenaga pemakanan dan ia adalah sebatian yang kedua paling banyak dalam badan selepas air. Sebahagian besar ini akan menjadi otot ( 43% secara purata) manakala sebahagian lagi  di kulit ( 15%) dan darah ( 16 %).

Pemecahan protein tidak memerlukan banyak tenaga malah menyimpan lebih banyak tenaga untuk aktiviti harian. Sebab itu salah satu tujuan pengambilan protein ialah untuk membekalkan tenaga.

Protein sebenarnya adalah keperluan utama bagi setiap sel untuk melakukan fungsi tertentu. Dengan bahasa mudahnya semua sel-sel kita memerlukan protein untuk wujud. Selain itu, aktiviti metabolik di seluruh badan kita memerlukan enzim untuk berfungsi dengan betul dan semua enzim ini adalah protein. Hormon, sistem pesanan saraf ( neurotransmitter ),enzim penghadaman, tenaga yang menghasilkan enzimàsemua bergantung kepada protein.

Tanpa protein fungsi tubuh akan gagal laksanakan fungsi sel secara optima. Apa itu protein? Ok ringkasnya protein ialah gabungan amino asid yang yang didapati melalui pemakanan. Terdapat kira-kira 20 asid amino yang berbeza biasanya ditemui dalam protein tumbuhan dan haiwan.  8 asid amino adalah dianggap asid amino penting kerana mereka tidak dibuat oleh badan dan oleh itu mesti diperolehi daripada makanan. 12 asid amino dibuat oleh badan dan dianggap asid amino nonessential (tidak penting). Contoh 8 asid amino yang perlu dibekalkan melalui pemakanan tambahan/suplimen.

leucine
isoleucine
valine
threonine
methionine
phenylalanine
tryptophan
Lysine


5 sebab mengapa protein boleh membantu penurunan berat badan

1Dalam proses penurunan berat badan peranan protein sangat penting untuk membantu membuatkan rasa kenyang dengan lama. Kehadiran protein yang mencukupi dapat melambatkan proses pencernaan dan menjadikan seseorag itu kenyang lebih lama. Kuncinya ialah simpanan kalori dapat membantu proses penurunan badan kita lebih senang.


2Gabungan protein dengan makanan yang kaya karbohidrat dapat memperlahankan penyerapan glukosa dari perut ke dalam darah seterusnya menghalang keinginan “asyik nak makan” , “asyik lapar je..”

 3“Thermic Effect of Food” atau TEF ialah tenaga yang digunakan untuk mencerna makanan kepada lebih kecil atau ia bertindak sebagai agen penyerapan. Protein mempunyai TEF yang lebih tinggi berbanding dengan karbohidrat dan lemak. Ini bermaksud pemprosesaan/pemecahan protein dalam badan sebenarnya membakar lebih banyak kalori secara efektif berbanding karb dan lemak.

4Korang tau tak? Badan kita tidak mampu membakar dan menggunakan lemak sebagai tenaga tanpa bantuan karb dan protein. Semasa dalam proses penurunan berat badan, badan akan kehilangan otot dan lemak. Oleh sebab itu protein yang mencukupi oleh tubuh umpama bertindak sebagai bahan api pembakaran lemak. Dan proses penurunan berat badan lebih berkesan. Apabila lemak yang ada di bawah lapisan kulit semakin menghilang ia akan menyebabkan kulit mengeleber. Jadi  sel-sel kulit memerlukan protein untuk  membolehkan ia bekerja bagi tujuan menganjalkan kembali struktur kulit..


5Keperluan protein dalam tubuh akan  meningkat terutamanya selepas melakukan aktiviti seperti senaman. Ia bertindak untuk membaiki otot, meningkatkan fungsi otot serta menguatkan otot selepas melakukan aktiviti terutama aktiviti lasak. Sado tak sado!!







◕‿-




Sumber protein daripada tumbuhan terbaik ialah berunsurkan soya seperti tauhu dan tempe. Berita baik bagi korang yang prefer flexible way nak kurus iaitu dengan CINCH SHAKE MIX dengan 3 perisa utama atau ESP: ISOLATE SOY PROTEIN.

Dua-dua merupakan pembekalan sumber utama protein untuk tubuh anda. Tapi daripada dua-dua pilihan ni CINCH SHAKE diformulasikan khas dengan LEUCINE yang amat penting untuk proses penurunan berat badan. Khas untuk yang nak KURUS!!

Samaada anda mahu CINCH SHAKE sahaja itu pilihan anda tapi adalah lebih baik jika anda ambil kedua-duanya.

-
APA CINCH SHAKE MAMPU BAGI KEPADA ANDA?
Memberikan rasa kenyang berjam-jam lamanya
Mengurangkan selera makan bagi anda yang tak boleh control nafsu makan
Memberi tenaga berpanjangan jadi anda tak cepat penat walaupun melakukan pelbagai aktiviti harian
Meningkatan metabolisme badan
Memelihara otot bagi mengelakkan anda gemuk semula dgn cepat bila dah kurus
Anda boleh mengambil carbo spt nasi dsb tetapi dgn kadar yg sedikit
Menghilangkan lemak yang berlebihan dan mengurangkan inci pada badan
Memberikan khasiat seperti satu hidangan tetapi dengan rasa seperti santapan manis/ pencuci mulut
Mengandungi Cinch Pro iaitu suatu campuran protein eksklusif yang diperkaya dengan asid amino leusine.
Diperkaya dengan Leucine untuk memelihara otot semasa anda mengurangkan berat badan
Terdapat 24 gram protein dalam setiap sajian bagi membolehkan anda berasa puas dan kenyang
Mempunyai kandungan serat yang tinggi iaitu 6 gram dalam setiap sajian
Nilai glisemia yang rendah untuk mengekalkan paras gula dalam darah yang normal dan mengekalkan tenaga
Memberi 35% atau lebih Nilai Harian (Daily Value) bagi 21 vitamin dan mineral yang penting
Tiada pewarna atau pemanis buatan
Soya bukan GMO


ESP
Soy Protin tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu- Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone, penghadaman,antibodi, enzyme dan banyak lagi.
Mengawal selera makan. Rasa kenyang lebih dengan membekalkan tenaga sepanjang hari
Membantu menggalakkan penghasilan susu & susu lebih pekat. Menyokong perkembangan bayi
Memberi kulit yang cantik, otot, kuku & rambut yang sihat. Kesimpulannya ia menyihatkan tubuh keseluruhannya 
Mampu mengurangkan risiko kanser
Membantu keseimbangan hormon
Melancarkan sistem pembuangan

No comments:

Post a Comment