Tuesday, 15 September 2015

Vitamin dan mineral semasa kehamilan















Badan  menggunakan vitamin, mineral dan nutrien yang didapati dalam makanan untuk membantu tubuh  kekal kuat dan sihat. Semasa mengandung, bayi mendapat semua nutrien yang diperlukan  daripada ibu. Jadi, ibu amat memerlukan lebih banyak bekalan semasa hamil berbanding sebelum ini. Lebih-lebih lagi jika ibu hamil  dengan si kembar dua, tiga atau lebih maka keperluan  pemakanan tambahan seperti vitamin, mineral dan nutrien tersangat penting dan perlu diambil dengan kadar yang betul dan berterusan.

Makan makanan yang sihat dapat membekalkansemua nutrien yang diperlukan semasa mengandung. Tetapi sukar untuk mendapatkan kesemua  seperti asid folik dan zat besi hanya melalui makanan. Mengambil vitamin pranatal bersama-sama dengan makan makanan sihat boleh membantu ibu untuk mendapatkan  dan mencukupkan nutrien yang di perlukan sebelum, semasa dan selepas mengandung.

Berikut adalah perkara-perkara utama yang anda perlu tahu tentang vitamin dan nutrien semasa mengandung:

Ambil vitamin prenatal setiap hari semasa mengandung.
Pastikan vitamin pranatal yang diambil mempunyai asid folik, zat besi dan kalsium di dalamnya.

Kebanyakan vitamin pranatal mempunyai jumlah yang tepat.
Pastikan mendapat cukup vitamin D, DHA dan iodin setiap hari.
Seelok-eloknya minta nasihat pakar atau doktor anda.

Pengambilan suplemen merupakan langkah terbaik untuk mencukupkan nutrien yang diperlukan oleh kedua-dua ibu dan anak. Sebagai contoh, anda boleh mengambil vitamin tambahan untuk membantu anda mendapatkan lebih banyak vitamin D atau mengambil besi atau kalsium tambahan sesuai dengan keperluan ibu hamil.

Nutrien yang paling penting semasa mengandung?

Semua nutrien adalah penting, tetapi enam senarai keperluan memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan perkembangan bayi anda semasa mengandung:

v  Asid folik
v  Besi
v  Kalsium
v  Vitamin D
v  DHA
v  Iodin

Apa itu asid folik?
Asid folik adalah vitamin B yang diperlukan oleh setiap sel dalam tubuh untuk pertumbuhan dan perkembangan yang sihat. Jika diambil sebelum dan semasa awal kehamilan, ia boleh membantu mencegah kecacatan kelahiran iaitu kecacatan tiub neural otak dan tulang belakang yang  juga dipanggil NTDs. Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan asid folik juga boleh membantu mencegah kecacatan jantung dan kecacatan kelahiran pada mulut bayi yang dipanggil bibir dan lelangit.

Semasa mengandung, jumlah pengambilan vitamin pranatal setiap ialah sebanyak 600 mikrogram asid folik di dalamnya. Jika merancang untuk hamil, pengambilan multivitamin dengan 400 mikrogram asid folik dalam setiap hari dapat membantu ibu wanita untuk hamil. Kebanyakan wanita tidak memerlukan lebih daripada 1,000 mikrogram asid folik setiap hari sebaik-baiknya rujuk doktor anda terlebih dahulu.

Dari mana untuk dapatkan asid folik? Anda boleh mendapatkan asid folik dari makanan. Tepung, roti, bijirin dan pasta mempunyai asid folik. Anda juga boleh mendapatkan asid folik dari beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran. Apabila asid folik yang diperoleh secara semula jadi dalam makanan, ia dipanggil folat. Sumber  folat yang baik  termasuklah:

v  Sayur-sayuran berdaun hijau, seperti bayam dan brokoli
v  Kacang merah dan kacang
v  jus oren

Apakah besi?
Besi adalah mineral. Badan menggunakan besi untuk membuat hemoglobin manakala protein membantu untuk membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh badan. Wanita hamil  memerlukan  dua kali ganda lebih banyak zat besi semasa hamil berbanding wanita tidak mengandung. Apabila  hamil, badan  memerlukan zat besi ini untuk menghasilkan  lebih banyak darah untuk  membawa oksigen kepada bayi. Manakala  bayi  memerlukan zat besi untuk membuat darah sendiri.

Selain iu wanita hamil  memerlukan 27 miligram zat besi setiap hari. Anda juga boleh mendapatkan zat besi daripada makanan. Sumber yang baik daripada besi termasuk:

v  Daging tanpa lemak, ayam dan makanan laut
v  Bijirin, roti dan pasta yang besi ditambah kepadanya (semak label pakej)
v  Sayur-sayuran berdaun hijau
v  Kacang, kacang, kismis dan buah-buahan kering

Terdapat dua jenis besi.

Sumber besi boleh diperoleh daripada daging, ayam dan ikan.
Manakala sumber besi  berasaskan tumbuhan seperti kacang, buah-buahan, sayur-sayuran dan kacang, atau makanan yang diperbuat daripada tumbuhan seperti bijirin.
Badan menyerap zat besi lebih banyak apabila anda makan buah-buahan dan sayur-sayuran bersama-sama dengan daging, ayam dan ikan atau dengan makanan yang tinggi vitamin C.

Perbanyakkan pengambilan Vitamin C seperti  anggur, mangga, betik, tembikai, tomato, kubis , bayam dan brokoli.


Jika anda tidak mendapat cukup zat besi semasa hamil, anda mungkin lebih cenderung kepada:

v  Mendapat jangkitan
v  Mempunyai anemia. Ini bermakna anda mempunyai terlalu sedikit besi dalam darah anda.
v  Mudah menjadi penat
v  Mempunyai bayi pra-matang. Ini bermakna bayi dilahirkan terlalu awal, sebelum 37 minggu kehamilan.
v  Mempunyai bayi yang kurang berat semasa lahir. Ini bermakna bayi dilahirkan dengan berat kurang daripada 5 paun, 8 auns.

Apakah kalsium?
Kalsium adalah mineral yang membantu membina  tulang, gigi, jantung, otot dan saraf agar berkembang dengan baik dan sihat. Semasa mengandung, wanita hamil  perlu 1,000 miligram kalsium setiap hari. Anda boleh mendapatkan jumlah ini dengan mengambil vitamin pranatal anda dan melalui  makanan yang mempunyai banyak kalsium di dalamnya. Sumber kalsium yang baik termasuk:

v  Susu, keju dan yogurt
v  Brokoli dan kale
v  Jus oren yang kalsium ditambah kepadanya (semak label pakej)

Jika anda tidak mendapat kalsium yang cukup semasa mengandung, bayi akan menyerap kalsium dari tubuh ibu untuk terus membesar dan matang . Ini boleh menyebabkan keadaan kesihatan terganggu contohnya terjadinya osteoporosis di kemudian hari yang menyebabkan tulang menjadi nipis dan mudah patah.

Apakah vitamin D?
Vitamin D membantu badan menyerap kalsium. Ia juga membantu membina saraf, otot dan sistem imun agar berfungsi dengan baik. Sistem imun penting untuk  melindungi badan daripada sebarang jangkitan manakala bayi memerlukan vitamin D untuk membantu tulang dan gigi berkembang dengan sihat dan sempurna.

Semasa mengandung ibu  memerlukan sekurang-kurangnya  600 IU (unit antarabangsa) vitamin D setiap hari. Anda boleh mendapatkan jumlah ini dari makanan atau vitamin pranatal.  Sumber vitamin D termasuk:

v  Ikan berlemak seperti salmon
v  Susu dan bijirin yang mempunyai vitamin D ditambah kepadanya (semak label pakej)
v  Badan  juga membuat vitamin D apabila kulit berhubung dengan cahaya matahari. Tetapi terlalu banyak matahari boleh membawa kepada penuaan kulit dan kanser, jadi ia adalah idea yang baik untuk mendapatkan vitamin D daripada makanan atau vitamin pranatal.

Apakah DHA?
DHA bermaksud asid docosahexaenoic. Ia adalah satu nutrien, tetapi bukan vitamin atau mineral. Ia adalah sejenis lemak (dipanggil Omega-3 asid lemak) yang membantu dalam  pertumbuhan dan pembangunan. Semasa mengandung, ibu memerlukan 200 miligram DHA setiap hari untuk membantu perkembangan  otak dan mata bayi. Tidak semua vitamin pranatal mengandungi DHA jadi pastikan anda membekalkan sumber DHA dalam diet pranatal anda. . Anda juga boleh makan makanan yang mempunyai DHA di dalamnya. Sumber yang baik DHA termasuk:

v  Ikan yang rendah merkuri, seperti herring, salmon, trout, ikan bilis dan halibut. Semasa mengandung, makan 8 hingga 12 auns jenis-jenis ikan setiap minggu.

Apakah iodin?
Iodin merupakan mineral yang diperlukan oleh tubuh anda untuk  menghasilkan hormon tiroid. Tiroid adalah kelenjar di leher  yang menghasilkan  hormon yang membantu badan untuk menyimpan tenaga daripada makanan. Keperluaan iodin semasa hamil sangat penting untuk membantu perkembangan otak bayi anda dan sistem saraf. Sistem saraf (otak , saraf tunjang dan saraf ) membantu bayi anda bergerak , berfikir dan merasa.

Semasa mengandung, ibu  memerlukan 220 mikrogram iodin setiap hari

Sumber yang baik iodin termasuk:

v  ikan
v  Susu, keju dan yogurt
v  Bijirin dan roti diperkaya atau diperkuat
v  Garam yg mengandung natrium



SEE ALSO:
 11 SIMPTON AWAL KEHAMILAN, KEPENTINGAN VITAMIN PRANATAL, YES PACK! SET PRENATAL SHAKLEE

No comments:

Post a Comment