Monday, 7 September 2015

Kepentingan MAGNESIUM kepada tubuh.

Pemakanan yang kekurangan magnesium boleh menyebabkan kekejangan otot seterusnya dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular, diabetes, tekanan darah tinggi dan oateoporosis.

Tanda kekurangan keperluan magnesium
#Mudah marah/panas baran
#Angina (menjurus kepada sakit jantung)
#Mudah rasa cemas
#Degupan jantung yang tda stabil
#Asma
#Migrain
#Bronkitis
#Keletihan yang ekstrem
#Kerap rasa sejuk dihujung jari/kaki
#Susah untuk fokus
#Mudah keliru
#Kekerapan mengalami kekejangan otot

Faktor kekurangan magnesium
#Kesibukan mengurus kerja dan rumah – dual earner
#Tidak menjaga pemakanan –kerap mengambil makanan segera
#Pencemaran air/udara, cahaya

Untuk menambahkan magnesium kita tidak punya cara lain selain menjaga pemakanan samaada melalui bekalan daripada suplimen atau memastikan apa yang dimakan setiap hari cukup dan seimbang. Seimbangkan pengambilan makanan yang mengandungi magnesium seperti :

**bayam (1/2 cawan) = 80 miligram
**mentega kacang tanah (2 sudu makan) = 50 mg
**kacang bol (1/2 cawan) = 45 mg
**susu, rendah lemak (1 cawan) = 40 mg

**amal pemakanan tambahan suplimen dan vitamin  yang membekalkan sumber magnesium kerana magnesium merupakan elemen yang melegakan badan dan minda serta kesejahteraan taraf kesihatan keseluruhannya. 

Cara hidup yang moden dan kompleks serta desakan dan tuntutan masa dan juga kerja ini amat mempengaruhi diet seharian seseorang. Ia agak susah untuk mengelak atau mengawal faktor-faktor yang boleh menyebabkn kekurangan magnesium.  Oleh itu amat penting untuk amal pemakanan suplimen dan vitamin yang sesuai dan yakin selamat malah lebih menyenangkan bagi yang asyik sibuk dengan tugasan dan tanggungjawab.

Sila rujuk poster bawah ni 4 kaplet sehari membekalkan cukup magnesium, kalsium, boron dan nutrisi yang diperlukan oleh seorang dewasa untuk pembaikan tulang, otot, sendi dan hilangkan simpton stress.




No comments:

Post a Comment