Monday, 14 September 2015

7 CIRI UTAMA VITAMIN KULIT.


Jika anda mahukan kulit berseri anda harus memahami konsep "anda adalah apa yang anda makan". Cara pemakanan akan membantu anda menyuburkan kulit anda dari luar dan dalam. Setiap orang mempunyai krim muka kegemaran atau rawatan tertentu tetapi kulit yang cantik bermula dengan khasiat serta kesihatan dari dalam. Sel-sel tua (akibat dari penuaan ) yang sentiasa akan digantikan dengan yang lebih muda dan bekalan mikronutrien yang cukup adalah penting untuk menyokong pertumbuhan sel-sel baru ini .Keseimbangan pemakanan  yang betul merupakan vitamin yang diperlukan oleh kulit untuk membantu kekal muda, lebut dan bebas masalah kulit.

Untuk memilih vitamin kulit terbaik anda memerlukan 7 ciri-ciri utama untuk memastikan vitamin atau makanan yang anda pilih adalah lengkap untuk mendapatkan kulit sihat, cantik dan sentiasa muda.



Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi antioksidan kuat yang membantu melindungi kulit daripada kerosakan selular yang disebabkan oleh radikal bebas. Radikal bebas adalah disebabkan oleh merokok , pencemaran dan cahaya matahari dan boleh menyebabkan kedutan dan bintik umur .

Betacarotene , yang terdapat dalam labu , lobak merah dan kentang manis manakala lutein yang ditemui di betik dan bayam adalah antioksidan yang kuat yang sangat penting dan perlu untuk perkembangan sel kulit normal dan kulit yang sihat.

Vitamin C juga merupakan sumber super antioksidan. Ia diperlukan untuk membina sistem imun yang kuat, kulit berseri dan membantu jerawat sembuh dengan sempurna. Vitamin C membantu untuk menghasilkan kolagen yang menguatkan kapilari yang membekalkan kulit

Selenium adalah antara antioksidan yang kuat . Ia berfungsi bersama antioksidan lain seperti vitamin E dan C dan adalah penting untuk sistem imun. Kajian menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan selenium boleh membantu untuk melindungi daripada kanser kulit, kerosakan matahari dan tompok penuaan.

Vitamin E melindungi kulit daripada oksidatif (sel) kerosakan dan menyokong pertumbuhan kulit yang sihat.

Kulit memerlukan kelembapan untuk kekal fleksibel. Walaupun dehidrasi ringan akan menyebabkan kulit anda untuk kelihatan kering, letih dan sedikit kelabu. Elakkan merokok, alkohol untuk memanjangkan jangka hayat sel kulit. Lemak jenis monotaktepu dan politaktepu yang  ditemui dalam avokado, ikan dan kacang  menyediakan asid lemak yang amat penting untuk bertindak sebagai pelembap semula jadi untuk kulit anda serta membantu mengekalkan tekstur kulit agar tetap lembut. Lemak ini juga datang dibungkus dengan dos yang sihat iaitu vitamin E (vitamin ramai di antara kita kekurangan), yang akan membantu melindungi daripada kerosakan radikal bebas

Phyto-estrogen adalah bahan kimia semulajadi yang terdapat dalam makanan yang berasaskan tumbuhan (phyto makna tumbuhan). Mereka mempunyai struktur yang sama dengan hormon seks wanita iaitu estrogen yang berfungsi untuk membantu hormon semula jadi agar seimbang. Terdapat beberapa jenis phytoestrogen, ada yang terdapat dalam produk kacang soya (isoflavon), serat bijirin penuh, buah-buahan, sayur-sayuran dan biji rami (lignan) dsbgnya. Memasukan phyto-estrogen soya kaya, bijirin penuh, buah-buahan dan sayur-sayuran dalam senarai diet seimbang adalah  langkah diet seimbang yang baik dan efektif

Pastikan anda mendapat cukup omega-3 dan omega-6 lemak. Ini adalah asid lemak perlu diambil kerana ia tidak dapat  dihasilkan oleh badan secara semulajadi  dan mesti diperolehi melalui diet. Omega-3 boleh diambil melalui minyak ikan dan tumbuhan seperti minyak flaxseed, linseeds, walnut dan minyak biji sesawi. Lemak Omega-3 menggalakkan badan untuk menghasilkan sebatian anti-radang, yang boleh membantu kulit, masalah kulit terutamanya radang seperti ekzema dan psorasis.

Amalkan karbihidrat yang mempunyai indeks glisemik (GI) rendah. Karbohidrat seperti kacang, kekacang, bubur dilepaskan  ke dalam aliran darah secara beransur-ansur dan  membantu menyediakan bekalan tenaga yang stabil serta mebuatkan anda berasa kenyang dalam jangka masa yang lama serta kurang cenderung untuk snek. Elakkan karbohidrat GI tinggi seperti biskut dan minuman manis, kerana ia membawa kepada pengeluaran insulin, yang boleh merosakkan kolagen dan mempercepatkan kedutan pada kulit.


Zink terlibat dalam fungsi normal kelenjar sebum pada kulit (yang mengeluarkan minyak) dan membantu untuk membaiki kerosakan kulit dan menjaga kulit lembut dan lembap. 

No comments:

Post a Comment