Saturday, 6 June 2015

SAYANGI TULANG ANDA: IBARAT SOLAT TIANG AGAMA, TULANG TIANG MANUSIA –RAPUHNYA TULANG KAKULAH PERGERAKAN SESEORANG!!


Cara-cara mengawal kehilangan tulang!!


Kehilangan tulang atau osteoporosis adalah keretakan pemampatan spina atau keretakan halus yang boleh menyebabkan vertebrae untuk jatuh dan mengubah bentuk spina.


Keretakan pinggul, lengan, pelvic atau keretakan lainya boleh menyebabkan masalah pergerakan berpanjangan dan meningkatkan risiko kematian



FAKTOR OSTEOPOROSIS

Tulang diperbuat daripada kolagen iaitu sejenis protein yang menyediakan kerangka asas dan kalsium fosfat, sejenis mineral yang mengeraskan tulang.

Apabila usia meningkat maka lebih banyak tulang hilang kerana semakin meningkat usia semakin mengecut dan berkurangnya kolagen, yang membekalkan kekuatan kepada tulang.

Walaubagaimanapun kehilangan tulang merupakan proses semulajadi seiring dengan usia namun tidak semua orang akan hilang sepenuhnya jisim tulang/ mengalami osteoporosis.

Wanita yang kurus dan mempunyai rangka kecil lebih mudah untuk mendapat osteoporosis

Keturunan

Etnik – osteoporosis banyak berlaku dalam kalangan orang berkulit putih dan orang Asia.

Serangan penyakit lain - diabetes tahap 1, arthritis rheumatoid, keradangan usus dan masalah hormone.

Gaya hidup yang tidak sihat –merokok, mengamalkan diet rendah kalsium dan vitaminD, minum minuman keras

Penggunaan kortikosteroid iaitu ubat antikeradangan yang digunakan untuk merawat asma atau maala2 lain juga boleh meningkatkan risiko tulang rapuh


MAKANAN PEMBINA TULANG

Makan makanan yang kaya kalsium

O,0" Sekurang-kurangnya 3 gelas dan setengah auns susu setiap hari, ikan salmon atau tuna yang mengandungi vitamin D yang mampu membantu menyerap kalsium. 

O,0" Sayuran hijau yang tersedia denga sumber magnesium yang mampu mengekalkan kulaiti tulang dengan baik.

Oo" Ringkasnya, amal pemakanan yang tinggi kalsium,vitamin D dan magnesium untuk menguatkan struktur tulang kita.


APA YANG PATUT DIELAKKAN

Minimakan pemakanan garam, makanan segera spt dalam tin dan makanan terproses

Elakkan kafein yang boleh mengurangkan kadar penyeapan kalsium oleh tubuh.

Elakkan minuman beralkohol.

Jalankan aktiviti yang boleh menguatkan tulang- 
*Peruntukan benerapa minit melakukan aktiviti ringan atau berat sesuai dengan umur. *Senaman angkat berat boleh membantu membina tulang dan mengekalkannya
*Berjalan, berjoging, bersukan atau lakukan aktiviti yang menggalakkan pergerakan anggota tubuh.

BEKALKAN TULANG ANDA DENGAN SUPLIMEN YANG SESUAI DAN TERJAMIN KESELAMATNNYA 


Apakah kandungan suplimen yang PALING SESUAI?

Dapatkan vitamin D yang secukupnya untuk  memaksimumkan kadar penyerapan kalsium dalam tubuh.

Antara jenis2 kalsium yang mudah didapati ialah kalsium karbonat dan kalsium sitrat

OSTEMATRIX SHAKLEE  melahirkan formula kalsium yang isinya paling seimbang bagi memastikan kadar  penyerapanya 99%. 

Formula unik yang dibuat daripada sumber mineral semulajadi  dan garam mineral dari Laut Mati yang mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron.

Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral.


EN/CIK OSTEMATRIX OFFER nih tau!!

Menguatkan Tulang            
Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, konvulsi/kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

Memperbaiki Kekejangan dan Kebas-kebas
Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur  akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis.

Meringankan Stress

Ianya mengimbang tekanan darah, memeliharan denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Ia juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

Memperbaiki Masalah Haid
Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium meringankan sakit semasa haid dan membantu membuang air kecil.

Pengalkalian Tubuh 
Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesity di waktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrient dan merangsang detoksifikasi. 

Vitamin D 
Dinamakan Vitamin D pada 1916 bila didapati ia mampu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Juga bagus untuk mereka yang  vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu mengambil suplemen Vitamin D.

Magnesium 
Magnesium merupakan antara ion positif yang penting  didalam tubuh kita. Ianya menggalakkan  komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf,  mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.

Zinc, Boron, Manganes dan Kuprum 
Memelihara metabolism kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan un tuk membaiki tulang rawan dan menghalang arthritis.



SILA HUBUNGI HUSNA untuk sebarang pertanyaan, pesanan dan menikmati potongan harga istimewa.

* Shaklee  ID No : 1185474
* SMS/Call : 011-2557 9903
* Email : husnasukahijau@gmail.com
*PAGE : Tip Sihat
* Laman Web : www.kotakconteng.blogspot.com

DAN DAPATKAN 3F DENGAN HUSNA
!. FRE POSTAGE
!.FREE GIFT
!.FREE GOLDEN CONSULTATION

No comments:

Post a Comment